‘Aanpak frisdranksector effectiever dan Britse suikertaks’


Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee keer zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS is afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. In 2015 heeft de belangenvereniging namelijk in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de afspraak gemaakt om het gemiddelde aantal kcal per 100ml in frisdrank te verlagen met 10% tussen 2012 en 2020. In die periode, maar ook daarvoor al, zijn tientallen light en zero varianten geïntroduceerd, die aan de reductie een bijdrage hebben geleverd. Daarnaast worden resultaten geboekt door herformulering, kleinere verpakkingen het onder de aandacht brengen van light en zero frisdranken. Volgens de fws heeft de sector sinds begin 2017 de doelstelling uit eigen beweging ook nog eens verhoogd naar 15%. Al deze inspanningen werpen steeds duidelijker vruchten af. Raymond Gianotten, directeur FWS: “Uit de monitoring over 2017 is gebleken, dat inmiddels een verlaging is bereikt van 20%. Wij kunnen VWS hiermee laten zien dat de sector doet wat wordt afgesproken. Al ruim voor de einddatum van het akkoord is de doelstelling reeds ruimschoots, zelfs dubbel gehaald.” Volgens Gianotten is dat omgerekend naar hoeveelheden suiker twee tot drie zo veel als in Engeland.  Daar komt bij dat de cijfers over de Britse suikerreductie betrekking hebben op de gehele markt, terwijl de reductie (26.000 ton suiker volgens berekeningen, red.) in Nederland alleen nog de gerealiseerde reductie bij A-merken betreft. De reductie van huismerkfabrikanten (in liters ongeveer 40 procent van de markt) is daarin nog niet meegerekend, omdat deze geen onderdeel zijn van het Nederlandse commitment en hun cijfers niet in de monitoring worden betrokken. De reductie zou daarmee nog hoger uitkomen, omdat ook binnen de huismerken initiatieven zijn genomen om het suikergehalte te reduceren. Bron: fws/@FoodClicks

Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee keer zoveel als oorspronkelijk met het ministerie van VWS is afgesproken en bovendien ook drie jaar eerder. In 2015 heeft de belangenvereniging namelijk in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de afspraak gemaakt om het gemiddelde aantal kcal per 100ml in frisdrank te verlagen met 10% tussen 2012 en 2020. In die periode, maar ook daarvoor al, zijn tientallen light en zero varianten geïntroduceerd, die aan de reductie een bijdrage hebben geleverd. Daarnaast worden resultaten geboekt door herformulering, kleinere verpakkingen het onder de aandacht brengen van light en zero frisdranken. Volgens de fws heeft de sector sinds begin 2017 de doelstelling uit eigen beweging ook nog eens verhoogd naar 15%. Al deze inspanningen werpen steeds duidelijker vruchten af. Raymond Gianotten, directeur FWS: “Uit de monitoring over 2017 is gebleken, dat inmiddels een verlaging is bereikt van 20%. Wij kunnen VWS hiermee laten zien dat de sector doet wat wordt afgesproken. Al ruim voor de einddatum van het akkoord is de doelstelling reeds ruimschoots, zelfs dubbel gehaald.” Volgens Gianotten is dat omgerekend naar hoeveelheden suiker twee tot drie zo veel als in Engeland.  Daar komt bij dat de cijfers over de Britse suikerreductie betrekking hebben op de gehele markt, terwijl de reductie (26.000 ton suiker volgens berekeningen, red.) in Nederland alleen nog de gerealiseerde reductie bij A-merken betreft. De reductie van huismerkfabrikanten (in liters ongeveer 40 procent van de markt) is daarin nog niet meegerekend, omdat deze geen onderdeel zijn van het Nederlandse commitment en hun cijfers niet in de monitoring worden betrokken. De reductie zou daarmee nog hoger uitkomen, omdat ook binnen de huismerken initiatieven zijn genomen om het suikergehalte te reduceren. Bron: fws/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Lees bericht

Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht

Vrumona introduceert drie Royal Club Mocktails

Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.

Lees bericht



‘Sport maken van suikerreductie in de kantine loont’

Actie – In januari nam Optisport, exploitant van 300 sportlocaties in Nederland en België, deel aan een door Vrumona opgezette actie om zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen. Een eerdere test van de frisdrankleverancier bij drie sportverenigingen had al aan getoond dat suikerreductie bij frisdrankgebruik bij sportkantines mogelijk is. Ook bij deze competitie werkte het.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid