Aantal aanbiedingen stabiliseert bij supermarkten


Onderzoek - Uit een analyse van PCNData blijkt dat het aantal folderaanbiedingen van supermarkten voor het eerst sinds jaren stabiliseert. Bovendien spelen huismerken een steeds belangrijkere rol in het actiebeleid. Inmiddels is bijna een derde van de folderpromoties een product van het eigen merk. PCNData is specialist op het gebied van sales promotie informatie. PCNData verzamelt en registreert alle folderpromoties. In de eerste 20 weken van dit jaar registreerde het bedrijf bij supermarkten bijna 39.000 folderaanbiedingen, nagenoeg evenveel als in dezelfde periode in 2012. “Een trenddoorbraak”, zegt directeur Ruben Boas van PCNData. Want de afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties keer op keer. “In heel 2012 bijvoorbeeld steeg het aantal folderpromoties nog met 2 procent. In het eerste kwartaal van dat jaar was de plus in vergelijking met dezelfde periode in 2011 zelfs 7 procent.” Illustratief voor de nieuwe koers is het feit dat supermarkten dit jaar in aanloop naar Pasen - traditioneel het moment voor veel folderaanbiedingen – niet extra uitpakten (5.077 folderpromoties in 2012 tegen 5.132 in 2013). Bovendien presenteerden de supermarkten 3 procent meer acties met huismerken in de folders. Opmerkelijk Met name C1000, Jumbo, MCD en de discounters Dirk van den Broek en Lidl presenteerden in de eerste 20 weken in hun folder minder aanbiedingen. Opmerkelijk is dit wel, vindt PCNData, want consumenten zijn gek op koopjes. Uit recent onderzoek van SymphonyIRI onder 26.000 consumenten in negen Europese landen blijkt dat 80 procent van alle ondervraagden nog altijd jaagt op aanbiedingen. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid