Aantal calorieën bij Coca Cola-dranken in tien jaar met 9% verminderd


Industrie – Tussen 2000 en 2010 heeft Coca Cola het gemiddelde aantal calorieën in hun frisdranken met 9% weten te verlagen. Ook op andere terreinen, zoals CO2-uitstoot en gebruik van grondstoffen wist het bedrijf aanzienlijke resultaten te boeken. Dit blijkt uit het gezamenlijke duurzaamheidsverslag 2014 van Coca-Cola Enterprises Nederland en Coca-Cola Nederland (onderdeel van The Coca-Cola Company). Beide bedrijven zijn actief als het gaat om het bevorderen van een gezonde leefstijl bij klanten en eigen medewerkers. Het bedrijf zegt: “Een gezonde leefstijl gaat om het vinden van de juiste balans tussen de calorieën die je inneemt en diegene die je verbruikt.” Bij Coca-Cola zijn ze ervan overtuigd dat keuze, innovatie, informatie en voldoende beweging helpen om het verschil te maken in de strijd tegen obesitas. In de praktijk betekent dat keuze bieden in smaak, caloriegehalte en verpakkingsgrootte. Het bedrijf wil daarom ook een versnelling brengen in de groei van caloriearme en calorievrije dranken. Ook het aanbod in kleinere verpakkingen moet verder worden vergroot. Op de scholen wordt daar al volop aan gewerkt. De automaten op middelbare scholen vermelden duidelijk zichtbaar het aantal calorieën van de dranken per blikje/flesje en bovendien zijn daar vaker kleinere verpakkingen terug te vinden. Op lagere scholen is Coca Cola bewust niet actief, omdat het bedrijf zich niet richt op jongere kinderen. Op dit moment bestaat 46% van het totale volume van Coca Cola uit kleine verpakkingen. Daarnaast doet de frisdrankgigant veel aan de ondersteuning van jeugdsport. Het bedrijf probeert jaarlijks via actieprogramma's150.000 jongeren in beweging te krijgen en 50% van alle middelbare scholieren. Dit wordt gedaan vanuit allerlei sportfondsen en veelal in samenwerking met andere partijen, zoals JOGG, Olimpic Moves en Jeugd Sportfonds. Ook op het gebied van hergebruik worden stappen gezet. PET-flessen worden niet alleen lichten, maar krijgen ook andere samenstelling. Voorbeeld daarvan is de Plant-bottle. Deze fles bevat tot 22,5% plantaardig materiaal en tenminste 25% gerecycled PET, maar is wel 100% recyclebaar zoals alle verpakkingen van Coca Cola. Het bedrijf wil door lichtere verpakkingen, recycling, hergebruik en het inzetten van hernieuwbare grondstoffen zowel de CO2-uitstoot als het gebruik van grondstoffen verminderen. Bron: Coca Cola

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid