ABN AMRO: consumptie onderweg groeimarkt voor foodbranche

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben volgens GfK en ABN AMRO behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers

Convenience - Nederlanders eten en drinken steeds vaker onderweg en op kantoor en geven hier ook steeds meer geld uit. Daarnaast veranderen tankstations en bedrijfsrestaurants steeds meer in locaties om langer te verblijven. Om optimaal van deze groei te profiteren, dienen foodleveranciers hun horeca-DNA verder te vergroten.

Dit zijn een paar van de belangrijkste conclusies die kunnen worden getrokken uit consumentenonderzoek gedaan door ABN AMRO en onderzoeksbureau GfK en die ABN AMRO vrijdag naar buiten brengt. In Nederland vindt de food-consumptie steeds vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het tankstation. FoodService Instituut (FSIN) verwacht voor 2017 dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en treinstations de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent toeneemt naar 2,71 miljard euro.  Volgens GfK en ABN AMRO valt er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen echter veel meer groei te behalen, zowel voor de consument als voor de leverancier.

Advies
Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben volgens GfK en ABN AMRO behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. “Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door te denken als een kok”, zegt Rob Morren, sector Banker Food van ABN AMRO. “Denk hierbij aan het bieden van menusuggesties, door informatie over de herkomst van producten te geven, maar ook door de maximale inzet van producten om verspilling tegen te gaan en kosten te reduceren. Een voorbeeld is broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: ‘s ochtends als onderdeel van het ontbijt en ‘s middags als lunch-pizza uit de oven.”

Investeringen
Volgens Morren vragen flexibiliteit en snelheid ook om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. “Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen. Het aannemen van meer personeel met achtergrond in de horecasector moet ook de samenwerking met afnemers versterken”, aldus Morren. ABN AMRO benadrukt dat een betere samenwerking met leveranciers nodig is voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een  aanbieding krijgt. Want snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk, aldus ABN AMRO.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk