AH&BC is ‘Helderste Club van Nederland’; stimuleert verantwoord alcoholgebruik

AH&BC scoorde vooral goed op het consequent vragen om een ID-bewijs bij de verkoop van alcoholhoudende dranken

Sportkantines - De Amsterdamsche Hockey & Bandy Club (AH&BC) is de winnaar van de ‘Blijf Helder’-campagne van Heineken en NOC*NSF, een initiatief om aandacht te vragen voor verantwoord alcoholgebruik binnen sportverenigingen. De club mag zich hiermee de ‘Helderste Club van Nederland’ noemen.

De Blijf Helder-campagne beloont positief gedrag in plaats een opgeheven vinger te laten zien: hoe actiever een deelnemende club is bij het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik, des te groter de kans op het winnen van prijzen. De sportbonden die vanaf de aftrap in mei 2015 deelnamen, waren de KNVB (voetbal), de KNKV (korfbal), de KNLTB (tennis) en de KNHB (hockey). In totaal deden 500 clubs mee aan de Blijf Helder-campagne. AH&BC wint een reis voor twee personen naar de Olympische Spelen in Rio.

ID-bewijs
AH&BC scoorde vooral goed op het consequent vragen om een ID-bewijs bij de verkoop van alcoholhoudende dranken, de mate waarin het onderwerp bij de club stelselmatig onder de aandacht wordt gebracht en met de heldere regels die op de club voor alcoholgebruik gelden. “We zijn hartstikke blij met deze prijs”, zegt clubmanager Alexia Sifneos van AH&BC. “We hebben het afgelopen jaar veel tijd geïnvesteerd in het bespreekbaar maken van verantwoord alcoholgebruik op onze club. Daarbij zijn we heel duidelijk geweest: onder de 18 geen alcohol, daarboven drink je met mate. De nauwe samenwerking met onze cateringpartner Puur Produkties, barvrijwilligers en het jeugdbestuur hebben het tot een succes gemaakt.”

Belonen
“De naleving van de alcoholleeftijd in de sportkantines en clubhuizen is tot nu toe helaas nog onder de maat”, meent Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland. “Met de 'Blijf Helder' campagne willen we hiervoor op een positieve manier aandacht vragen en verantwoord alcoholgebruik in de sport bevorderen, door clubs te belonen voor goede prestaties. Ik feliciteer AH&BC dat zij hierin het beste zijn geslaagd en zich dus de Helderste Club van Nederland mogen noemen.” Door middel van de Blijf Helder-campagne is het onderwerp ‘alcoholgebruik’ bij vele clubs op de agenda gezet, Heineken en NOC*NSF zullen ook de komende tijd aandacht blijven vragen voor de naleving van de wettelijke alcoholleeftijd binnen het sportkanaal.

Bron: Heineken/@FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk