Amsterdam krijgt pop-up MelkSalon

Foto: Ester Grass

Pop-up - Op 1 april opent er in Amsterdam een MelkSalon. Een tijdelijke proef- en ontwerplokaal waar consumenten, melkveehouders, zuivelverwerkers, ontwerpers en wetenschappers worden samengebracht, om de waarde(n) van melk te herontdekken. Er zullen onder andere lezingen, ontwerpsessies, filmavonden en stadswandelingen worden georganiseerd. Ook verzorgen chefs een serie bijzondere diners.

De pop-up MelkSalon, die opent aan de Oude Spiegelstraat 6,  is tegelijkertijd een winkel en een melkbar waar je binnen kunt lopen om bijzondere melken te proeven. De pop-up is een initiatief van ontwerper Sietske Klooster en project- en campagnebureau Food Cabinet. “Op 1 april vervalt het Europese melkquotum, waarmee de beperkingen op de hoeveelheid melkproductie worden opgeheven. Het is het ‘oud & nieuw’ voor melkveehouders, een mooi moment om opnieuw te kijken naar de rol van melk en hoe we het willen produceren en consumeren”, aldus Klooster.

Rond 1900 kende het straatbeeld van Amsterdam vele melksalons, waar stadsbewoners een glas melk nuttigden van boeren uit de buurt. Melk kopen we tegenwoordig in de supermarkt, maar nog steeds speelt melk een belangrijke rol in de Nederlandse geschiedenis, (eet)cultuur, economie, innovatiegeest en het landschap. Met de pop-up MelkSalon wordt melk uit de anonimiteit gehaald en wordt de dialoog aangegaan over de betekenis van het product voor onze cultuur en maatschappij.

Gedurende de hele maand april is de MelkSalon open en kan iedereen deelnemen aan het programma. Om een divers inhoudelijk aanbod te garanderen wordt er samengewerkt met een groot netwerk van melkveehouders, verwerkers en makers. Chef Gilbert Kolff zal in samenwerking met Samuel Levie zorgen voor een bijzondere culinaire invulling. Voor professionals wordt een serie ontwerpsessies georganiseerd waarmee nieuwe ideeën in beweging worden gezet. De volledige programmering wordt op 12 maart bekend gemaakt.

Auteur: Steffen van Beek