Analyse: Zuiverheid ‘La Place-diamant’ nog niet vastgesteld


Analyse –  Jumbo koopt de 61 zelfstandige restaurantvestigingen van La Place, waarvan zes in het buitenland. Ook de activa van de bijna 200 warenhuislocaties worden eigendom van de supermarktketen, evenals het intellectueel eigendom van de restaurantketen, waar onder de merknaam La Place. Jumbo krijgt er op die manier een ijzersterk merk bij. De diamant uit de failliete V&D-boedel lijkt daarmee gered. Alleen moet de zuiverheid van de diamant nog worden vastgesteld. Jumbo als kopende partij van de restaurants van La Place kwam voor de meeste retaildeskundigen als een verrassing. Geen van hen had de koop door de supermarktketen uit Veghel voorspeld. Opvallend omdat er nu om het hardst wordt geroepen dat de overname een logische strategische zet is van Jumbo. De markt van retail en foodservice schuift immers meer en meer in elkaar omdat de consument koopt waar en wanneer die zin heeft, zo luidt de motivatie. Ook is ‘La Place een sterk merk’ volgens de experts en biedt de formule legio mogelijkheden om elementen van La Place in te zetten bij de Jumbo supermarkten, maar ook omgekeerd. Met name dit laatste argument is ook door de familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, aangegeven als belangrijke motivatie voor de koop; een aanvulling op onze retailactiviteit. Het lijkt allemaal zo logisch dat het vreemd is dat niemand het eerder meldde. Zo logisch is het dus blijkbaar allemaal niet. Want foodservice en retail zijn twee verschillende takken van sport, die niet zo maar even zijn te integreren. Vandaar ook dat Jumbo gekozen heeft voor het model om beide bedrijven naast elkaar te laten bestaan. Eerdere pogingen om beide takken van sport te beoefenen, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn met Alberts Corner en een aantal lokale initiatieven van andere supermarktketens,  bleken uiteindelijk weinig succesvol en werden verkocht of beëindigd. De voorbeelden zijn weliswaar uit het verleden en de foodmarkt lijkt nu veel meer klaar te zijn voor een integratie van beide werelden dan jaren terug, maar de afstand is nog steeds groot. Flinterdun La Place realiseerde vorig jaar met 250 winkels een omzet van iets meer dan 250 miljoen euro (cijfer FSIN, red.). De winst die het bedrijf in 2015 gerealiseerd heeft, wordt geschat op 1,5 miljoen euro. Naast een geweldige (en met een Marketing Award onderscheiden, red.) herijking van de formule in 2014 en 2015 om de communicatie naar de gasten te verbeteren werden ook de prijzen van een aantal producten naar beneden bij gesteld of de porties verkleind. Dit om het rendement te verbeteren en klanten vaker terug te laten keren, want ook La Place werd als formule relatief duur ervaren. La Place heeft de aanpassingen geruisloos en goed doorgevoerd, maar de omzet- en winstcijfers laten wel zien dat de marges flinterdun zijn. La Place, het bedrijf dat een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de foodbeleving in Nederland en nationaal en internationaal gezien wordt als een voorbeeldbedrijf  (in Amerika werkt La Place zelfs samen met Ahold bij de ontwikkeling van een nieuwe formule Bfresh, red.) als het gaat om vers, is dus kwetsbaar. Op de stand alone-locaties één medewerker er bij, bij wijze van spreken, en de locaties zijn verliesgevend. In dat opzicht is het misschien wel rechtvaardiger te stellen, dat La Place V&D net zo hard nodig heeft om de gasten binnen te halen als V&D La Place, in plaats van de suggestie dat La Place altijd de cijfers van V&D heeft moeten oppoetsen. Die twee-eenheid wordt nu deels verbroken. Ambitie Jumbo heeft laten zien met de overnames van Super de Boer en C1000 huzarenstukjes te kunnen opvoeren. Het zou geweldig zijn wanneer het bedrijf ook dit weer tot een succes zou brengen. La Place verdient dat, geestelijk vader Paul Bringmann van La Place verdient dat en niet in de laatste plaats Jumbo zelf verdient het om als eerste retailer een foodserviceconcept succesvol verder te brengen. De toekomst zal dus niet alleen de kleur en de kwaliteit van de diamant vaststellen, maar ook of het een groeidiamant is gebleken. Jumbo heeft in ieder geval de ambitie.  Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid