BBB Maastricht pakt door met vernieuwingstraject

Grillen en verhitten in korte tijd met de SpeeDelight

Beurzen – De aanpassingen die bij de vorige editie van BBB Maastricht nieuw werden ingezet, zijn bij de recente editie verder doorgevoerd. De thematische aanpak van het beursaanbod, de sfeeraankleding en het ondersteunende kennisprogramma werden door bezoekers en exposanten goed gewaardeerd. Ook over de bezoekersaantallen en de kwaliteit van het bezoek toonden de deelnemers zich over het algemeen tevreden.

Het valt nooit mee de BBB Maastricht echt duidelijk te plaatsen in het Nederlandse horecalandschap van vakbeurzen. Samen met de gelijktijdig gehouden Folie Culinaire is de beurs in Maastricht een ontegenzeggelijk een ontmoetingsplaats voor horeca minnend Limburg en gedeeltelijk België. De beurs wordt daarom enorm gewaardeerd om het juiste bezoek en de gezelligheid. In die mix is het over het algemeen goed zaken doen en contacten onderhouden. Toont de beurs innovaties? Met de grootste levensmiddelenbeurs Anuga in Keulen op de achtergrond is dat wellicht iets te veel gevraagd, maar voor de bezoeker zijn er wel degelijk nieuwe producten en concepten te ontdekken en fraaie oplossingen te vinden.

SpeeDelight

Zo toonde Electrolux een nieuwe vinding voor het verhitten van broodjes en andere producten, waarbij er gelijktijdig gebruik gemaakt wordt van verschillende verwarmingsbronnen. Producten worden via een combinatie van keramische plaat, grill en magnetron niet alleen in korte tijd verhit in de SpeeDelight, maar ook voorzien van een grill-effect. Dit contactgrill zit in de deksel en zorgt door zijn flexibele hoogte instelling er voor dat het product niet wordt fijngedrukt, maar juist precies met de gewenste druk het product verhit, of het nu een pizza is, een panini of een ander product. En binnen één minuut. Zelfs een gebakken ei, met zachte dooier is op deze manier met het apparaat te maken, volgens de leverancier. De SpeeDelight is vanwege de snelheid en compacte afmeting een handige oplossing voor locaties waar in korte tijd veel mensen moeten worden voorzien van verwarmde producten zoals vanuit een bakery in een tankstation of bij festivals, maar kan ook goed dienst doen bij lunchrooms, cateringlocaties of plekken waar geen uitgebreide keukenvoorziening mogelijk is, omdat afzuiging ook niet gewenst is.

Snackpoint

Maar ook op product- en verpakkingsniveau waren er interessante zaken te ontdekken. Zo liet Roger Gielen als formulemanager van Snackpoint zien dat met wat creativiteit die twee ingrediënten een fraai verrassingseffect kunnen opleveren bij de consument. Gielen lanceerde op die manier de Alpenbälle. Een bitterbal gevuld met zuurkool, spek, ham, bergkaas en Alpenkruiden verpakt in een eierdoosje van zes stuk. En met een consumentenprijs van 3,75 euro een leuk ‘meeneemgerecht’ bij de traditionele bestelling. Al is het alleen maar om de reactie thuis van ‘wat heb je nu weer meegenomen?’, laat Gielen weten. Het product is ook nog eens uiterst smaakvol. Zo ok de boeren frikandel die de snackformule introduceerde, een frikandel met groente. Juist door de combinatie van de wat grovere mailing van het vlees en het toegevoegde groente als een uitje, wortel en verse kruiden geven de frikandel een eigen, herkenbare bite en smaak.

Groei

Om de snacks van Oma Bob’s in het zuiden van het land aan te treffen is tegenwoordig ook niet meer opzienbarend; het bedrijf timmert hard aan de weg en heeft het kerngebied Amsterdam de laatste jaren al ruimschoots vergroot. Om de Rotterdamse bakker Bussink aan te treffen is in dat opzicht veel opmerkelijker, maar ook dat bedrijf wil stappen zetten buiten de Randstad en dan vooral in zuid Nederland en Limburg. Vandaar de deelname aan de BBB.

Sowieso was er op het gebied van snacks veel te zien. Gevestigde leveranciers als Van Geloven, Beckers, Van Osch en Bakx (tegenwoordig onderdeel van OSI, red.) waren vertegenwoordigd, maar ook een kleine en nieuwe speler als Herfords Slagerij, die uitsluitend kroketten en bitterballen maakt van het vlees van het Hereford rund. Elk bedrijf is immers op zoek naar groei en contacten met nieuwe afnemers en ziet daarvoor deelname aan een beurs als middels. Of het nu Fano Fine Food, Bieze is of FrieslandCampina is met haar melkschuim innovatie Lattiz.

Ideaal

Naast het aanbod bij de exposanten, had de beursorganisatie dit jaar ook ingezet op een inhoudelijk parallelprogramma met tal van onderwerpen voor ondernemers. Wat meestal bij dergelijke info-bijeenkomsten op de beursvloer een probleem is, is het geroezemoes van de beursvloer. Bij de BBB had de organisatie dat opgelost door de gehele bijeenkomst via koptelefoons te laten verzorgen. Geluidloos voor het bezoek aan de beurs en geen hinderlijk storing van buitenaf voor de deelnemers aan de sessies. Een ideale oplossing.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek