Bestedingen food stijgen met meer dan 700 miljoen euro


Horecava - Nederlanders hebben het afgelopen jaar fors meer geld uitgegeven aan eten en drinken. De totale foodomzet steeg vorig jaar met €703 miljoen tot €57,3 miljard. De buitenshuisconsumptie nam toe met €643 miljoen euro tot 17,7 miljard euro. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). “Dat het nu weer heel goed gaat met de totale buitenshuisconsumptie betekent niet dat het overal goed gaat”, stelt Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, de organisatie die de foodomzetcijfers traditiegetrouw rond de Horecava naar buiten brengt. “Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekenen dat de bovenkant van de markt met lifestyle concepten en fine dining de komende jaren verder zal groeien, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining.” Mainstream De Nederlandse bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen voor ruim 75 procent van de in totaal €57,3 miljard uit het midden van de markt, het mainstreamsegment. Dat geldt zowel voor foodretail als voor foodservice. Maar dat gaat de komende tien jaar sterk veranderen, aldus Grievink. “Consumenten verlaten vaker het veilige midden en gaan op zoek naar de beide andere uitersten. Enerzijds zijn dat vaker gepersonaliseerde gerechten, premium producten en lifestyle voedingsmiddelen. Anderzijds zullen ze vaker gaan voor het echte voordeelgevoel, waardoor er meer discountachtige segmenten ontstaan. We zien deze trend al wat langer in de VS en in Engeland en deze wordt nu ook elders in West-Europa zichtbaar. Voorbeelden van deze trend in Nederland zijn groeiende concepten als Happy Italy, Live Cooking, Vandaag en de verschillende wokformules. Hun aantal zal zich de komende jaren verdubbelen.” Oude kanalen De stijging van €643 miljoen in de buitenshuisconsumptie tot 17,7 miljard euro komt niet alleen vanuit de horecasegmenten. Steeds vaker zijn het ook supermarkten en speciaalzaken waar de consument iets voor directe consumptie koopt. Grievink: “Alles overziend, kun je stellen dat de consument het begrip ‘horeca’ ten grave draagt. De afkorting ho-re-ca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling in herkenbare bedrijfstypen is verleden tijd. De consument gaat niet meer naar het restaurant. Hij gaat ergens iets eten. De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. Dat kan een cola zijn in een winkelcafé maar evengoed een ambachtelijk bereide frisdrank in de open lobby van een hot stadshotel. Want bovenal kiest de consument voor de locatie, atmosfeer en prijs die hem op het moment suprême het beste past of recht doet aan zijn levensstijl. Op dag X is dat het bouwmarktrestaurant. Op dag Y een trendy hamburgertent. Op dag Z een maaltijd via Thuisbezorgd.nl. Traditionele horecatypen die niet meebewegen met deze consument zijn sneller out of business dan in hun ergste nachtmerries, mede doordat social media dit gedrag versnellen.” Bron: @FoodClicks/FSIN  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid