Bestellen en afhalen niet populair


Online – Alle initiatieven ten spijt, de Nederlander is niet in voor click & collect: online bestellen en offline ophalen. Uit cijfers van Forrester Research blijkt dat bijna de helft dit nog nooit heeft gedaan, één van de hoogste percentage in heel Europa. Alleen Duitsers bestellen minder online om het later af te halen. De roep om online initiatieven te ontplooien is groot. Toch blijkt uit onderzoek van Forrester Research dat het click & collect systeem niet erg in trek is onder Nederlanders. Zeventig procent zegt dit helemaal niet of vrijwel nooit te doen. Slechts elf procent zegt deze bestel- en leveroptie altijd te gebruiken wanneer die wordt geboden. Europa’s gemiddelde ligt op 46 procent ‘nooit’ en 37 procent die voor ‘soms’ en ‘vaak’ kiest. Supermarkten zetten op grote schaal in op click & collect. Boodschappen kunnen online worden besteld om ze vervolgens na werktijd af te halen in de winkel. Maar of dit ook echt aanslaat? Het marktaandeel van online bij de dagelijkse boodschappen is in een jaar tijd gestegen van 1,6 naar 2,2 procent, zo blijkt uit cijfers over het derde kwartaal over de onlinebestedingen van onderzoeksbureau GfK. Het percentage huishoudens dat online koopt, is het afgelopen jaar gestegen van 11,1 naar 13 procent. De grootschalige opening van afhaalpunten door supermarktketens is in de cijfers van GfK echter niet echt terug te zien. De groei van online zit vooral in bezorgen en niet in het afhalen van boodschappen, melden de onderzoekers. Bron: Emerce, Distrifood/@FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid