Bezorgmarkt bijna 1 miljard groot


Trends – De bezorgmarkt vanuit horecaconcepten is bijna 1 miljard euro groot. De groei van delivery heeft met name het afgelopen jaar plaatsgevonden, de markt steeg in omzet met 11 ,2 procent tot 990 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het FSIN laat jaarlijks onderzoek doen door onderzoeksbureau Q&A naar het koopgedrag van consumenten rond voedings- en genotmiddelen, zowel voor thuis- als buitenshuis gebruik. Zo ook eind 2016. Gemak als koopmotief voor eten buitenshuis groeit, dat is met name ook te zien aan de forse groei van alles wat met bezorgen te maken heeft, meldt het FSIN. Boodschappen voor thuis is afgelopen jaar met 110 miljoen gegroeid (+18%) naar 710 miljoen Euro, zo bleek uit het FSIN-rapport over fooddelivery. Daarnaast is de bezorgmarkt vanuit horecaconcepten met 11,2 procent gegroeid naar 990 miljoen euro. De totale foodconsumptie steeg met 2,1 procent tot bijna 57 miljard euro. Het grootste deel wordt nog altijd besteed aan eten voor thuis, namelijk 38,6 miljard euro. Toch verschuift de omzet langzaam maar zeker naar de out-of-homekanalen, merkt het FSIN op. “Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: +4,5 procent in 2016. Van de totale omzet van voedings- en genotmiddelen (56,96 miljard Euro) werd 36,4 procent buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat nog maar 34,4 procent.” Verder meldt het FSIN dat duidelijk is te merken dat de crisis in food voorbij is. “Het avondeten buiten de deur is terug op niveau van 2006. Toen at 18 procent van de Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur. Dat percentage zakte in de crisis naar 13 procnet (in 2009) en is nu terug op 18 procent”, aldus het FSIN. Bron: @FoodClicks   Trends – De bezorgmarkt vanuit horecaconcepten is bijna 1 miljard euro groot. De groei van delivery heeft met name het afgelopen jaar plaatsgevonden, de markt steeg in omzet met 11 ,2 procent tot 990 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het FSIN laat jaarlijks onderzoek doen door onderzoeksbureau Q&A naar het koopgedrag van consumenten rond voedings- en genotmiddelen, zowel voor thuis- als buitenshuis gebruik. Zo ook eind 2016. Gemak als koopmotief voor eten buitenshuis groeit, dat is met name ook te zien aan de forse groei van alles wat met bezorgen te maken heeft, meldt het FSIN. Boodschappen voor thuis is afgelopen jaar met 110 miljoen gegroeid (+18%) naar 710 miljoen Euro, zo bleek uit het FSIN-rapport over fooddelivery. Daarnaast is de bezorgmarkt vanuit horecaconcepten met 11,2 procent gegroeid naar 990 miljoen euro. De totale foodconsumptie steeg met 2,1 procent tot bijna 57 miljard euro. Het grootste deel wordt nog altijd besteed aan eten voor thuis, namelijk 38,6 miljard euro. Toch verschuift de omzet langzaam maar zeker naar de out-of-homekanalen, merkt het FSIN op. “Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: +4,5 procent in 2016. Van de totale omzet van voedings- en genotmiddelen (56,96 miljard Euro) werd 36,4 procent buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat nog maar 34,4 procent.” Verder meldt het FSIN dat duidelijk is te merken dat de crisis in food voorbij is. “Het avondeten buiten de deur is terug op niveau van 2006. Toen at 18 procent van de Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur. Dat percentage zakte in de crisis naar 13 procnet (in 2009) en is nu terug op 18 procent”, aldus het FSIN. Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid