Bezorgservice blijft gemoederen bezighouden


Bezorging – Wel of niet starten met bezorging en zo ja wat mag bezorging dan kosten en wat levert bezorging mij als ondernemer op? Zomaar enkele vragen die tijdens de tweede georganiseerde dag over bezorging deze week bij Levens in Gilze aan de orde kwamen. Maar zoals zo vaak is het stellen van vragen nog niet altijd het krijgen van de juiste antwoorden. De bekende bestel- en bezorgdiensten rekenen een fee voor het leveren van de diensten. Bij de grootste in Nederland, Thuisbezorgd.nl, was dat 12 procent en dat wordt – ondanks de hevige protesten van diverse horecabedrijven – 13 procent. Teveel wellicht (ook omdat het een percentage in de BTW is , red.), maar in ieder geval is de afdracht - of zijn de kosten - duidelijk. Zelf doen vraagt immers ook forse investeringen, in scooters, werving personeel, verzekeringen en marketing om de bestel- en bezorgservice onder de aandacht te brengen. Geen geringe kosten en dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke verdiensten op bezorging en het praktische feit dat niet elke ondernemer ruimte heeft om de scooters te stallen. Kostencalculatie Ondernemers die een zaak bouwen rondom bezorging kunnen gemakkelijker een kostencalculatie maken en de noodzakelijke marges vaststellen dan bestaande zaken met reeds vastgestelde verkoopprijzen die gaan starten met bezorging. Alle financiele elementen maken dan immers onderdeel uit van het bedrijfsplaatje, dat ligt anders wanneer je extra investeringen gaat doen door te starten met bezorging. Het valt natuurlijk niet te verkopen aan gasten in de winkel dat de prijzen omhoog moeten, omdat je als bedrijf gaat beginnen met bezorging. En het rekenen van een bezorgtoeslag kan maar tot een bepaalde hoogte, want Nederlanders zijn namelijk niet echt bereid voor een bezorgservice te betalen. Zichtbaarheid Martijn Jansen van restaurant en bezorgservice De Beren had het in die zin iets gemakkelijker in zijn verhaal dan de zelfstandige ondernemers in de zaal die de mogelijkheden van bezorging aan het afwegen waren. De Beren is immers gebouwd rondom bezorging, maar de aanwezige cafetaria- en restaurant- en petrolondernemers zagen het hele bezorgvraagstuk toch vooral als iets noodzakelijks, maar waarvan niet duidelijk was wat het ze ging opleveren. Natuurlijk neemt de omzetgroei toe, maar welke kosten daar precies allemaal tegenover staan, wisten ook zij niet. Jansen, die tevens voorzitter is van Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM), kon dat ook niet exact aan te geven. Wel dat De Beren, ondanks de op bezorging gecalculeerde verkoopprijs, toch ook een bezorgtarief van 1,50 rekent. Desalniettemin staat dat tarief een groei van dertig procent in het afgelopen jaar niet in de weg. Ook het feit dat De Beren de locaties, van waaruit uitsluitend bezorgd wordt, meer in het zicht van de consument heeft gebracht, heeft een belangrijk bijdrage geleverd aan de groei van de omzet. Vandaar dat meer locaties van De Beren gaan verhuizen. “Mensen willen zien waar de producten vandaan komen,” aldus Jansen. Verder werd de groei in omzet veroorzaakt door uitbreiding van het aantal restaurants. Onderzoek In een poging meer duidelijkheid te krijgen hoe het staat met de kosten en opbrengsten en de ontwikkelingen in bezorging, is vanuit de initiatiefnemers van de Bezorgdag aan studenten van de Hotelschool in Maastricht gevraagd onderzoek te doen. De voorlopige onderzoekresultaten die op de Bezorgdag werden gepresenteerd gaven weliswaar wat inzichten, maar waren door de beperkte steekproef niet helemaal representatief voor het hele land. Maastricht is geen Amsterdam en Amsterdam is geen Randstad of platteland. Het feit dat ieder gebied en iedere gemeente anders is, werd ook door de aanwezige ondernemers beaamd. Dat de bezorgmarkt booming is werd ook bevestigd. Dat het vinden van bezorgers daardoor ook steeds lastiger wordt, is ook een zorg die door iedereen wordt gedeeld. “Sollicitatiegesprekken met bezorgers worden niet meer gevoerd, we zijn al blij wanneer de ‘poel aan bezorgers’ op orde is,” aldus een ondernemer uit IJsselstein met drie locaties. De inzet van ouderen bood in zijn geval soelaas, maar niet iedereen zag ouderen als juiste visitekaartje voor het bedrijf, ondanks het feit dat de bezorging met ouderen over het algemeen wel ‘klantvriendelijker’ verloopt. Tegen de achtergrond van die ‘kopzorgen’ is de bezorgfee van 13 procent van Thuisbezorgd.nl misschien helemaal niet zo hoog. Met gemiddeld acht bestellingen extra per dag, is het in ieder geval wel eenvoudiger calculeren. Bron: @FoodClicks Bezorging – Wel of niet starten met bezorging en zo ja wat mag bezorging dan kosten en wat levert bezorging mij als ondernemer op? Zomaar enkele vragen die tijdens de tweede georganiseerde dag over bezorging deze week bij Levens in Gilze aan de orde kwamen. Maar zoals zo vaak is het stellen van vragen nog niet altijd het krijgen van de juiste antwoorden. De bekende bestel- en bezorgdiensten rekenen een fee voor het leveren van de diensten. Bij de grootste in Nederland, Thuisbezorgd.nl, was dat 12 procent en dat wordt – ondanks de hevige protesten van diverse horecabedrijven – 13 procent. Teveel wellicht (ook omdat het een percentage in de BTW is , red.), maar in ieder geval is de afdracht - of zijn de kosten - duidelijk. Zelf doen vraagt immers ook forse investeringen, in scooters, werving personeel, verzekeringen en marketing om de bestel- en bezorgservice onder de aandacht te brengen. Geen geringe kosten en dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke verdiensten op bezorging en het praktische feit dat niet elke ondernemer ruimte heeft om de scooters te stallen. Kostencalculatie Ondernemers die een zaak bouwen rondom bezorging kunnen gemakkelijker een kostencalculatie maken en de noodzakelijke marges vaststellen dan bestaande zaken met reeds vastgestelde verkoopprijzen die gaan starten met bezorging. Alle financiele elementen maken dan immers onderdeel uit van het bedrijfsplaatje, dat ligt anders wanneer je extra investeringen gaat doen door te starten met bezorging. Het valt natuurlijk niet te verkopen aan gasten in de winkel dat de prijzen omhoog moeten, omdat je als bedrijf gaat beginnen met bezorging. En het rekenen van een bezorgtoeslag kan maar tot een bepaalde hoogte, want Nederlanders zijn namelijk niet echt bereid voor een bezorgservice te betalen. Zichtbaarheid Martijn Jansen van restaurant en bezorgservice De Beren had het in die zin iets gemakkelijker in zijn verhaal dan de zelfstandige ondernemers in de zaal die de mogelijkheden van bezorging aan het afwegen waren. De Beren is immers gebouwd rondom bezorging, maar de aanwezige cafetaria- en restaurant- en petrolondernemers zagen het hele bezorgvraagstuk toch vooral als iets noodzakelijks, maar waarvan niet duidelijk was wat het ze ging opleveren. Natuurlijk neemt de omzetgroei toe, maar welke kosten daar precies allemaal tegenover staan, wisten ook zij niet. Jansen, die tevens voorzitter is van Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM), kon dat ook niet exact aan te geven. Wel dat De Beren, ondanks de op bezorging gecalculeerde verkoopprijs, toch ook een bezorgtarief van 1,50 rekent. Desalniettemin staat dat tarief een groei van dertig procent in het afgelopen jaar niet in de weg. Ook het feit dat De Beren de locaties, van waaruit uitsluitend bezorgd wordt, meer in het zicht van de consument heeft gebracht, heeft een belangrijk bijdrage geleverd aan de groei van de omzet. Vandaar dat meer locaties van De Beren gaan verhuizen. “Mensen willen zien waar de producten vandaan komen,” aldus Jansen. Verder werd de groei in omzet veroorzaakt door uitbreiding van het aantal restaurants. Onderzoek In een poging meer duidelijkheid te krijgen hoe het staat met de kosten en opbrengsten en de ontwikkelingen in bezorging, is vanuit de initiatiefnemers van de Bezorgdag aan studenten van de Hotelschool in Maastricht gevraagd onderzoek te doen. De voorlopige onderzoekresultaten die op de Bezorgdag werden gepresenteerd gaven weliswaar wat inzichten, maar waren door de beperkte steekproef niet helemaal representatief voor het hele land. Maastricht is geen Amsterdam en Amsterdam is geen Randstad of platteland. Het feit dat ieder gebied en iedere gemeente anders is, werd ook door de aanwezige ondernemers beaamd. Dat de bezorgmarkt booming is werd ook bevestigd. Dat het vinden van bezorgers daardoor ook steeds lastiger wordt, is ook een zorg die door iedereen wordt gedeeld. “Sollicitatiegesprekken met bezorgers worden niet meer gevoerd, we zijn al blij wanneer de ‘poel aan bezorgers’ op orde is,” aldus een ondernemer uit IJsselstein met drie locaties. De inzet van ouderen bood in zijn geval soelaas, maar niet iedereen zag ouderen als juiste visitekaartje voor het bedrijf, ondanks het feit dat de bezorging met ouderen over het algemeen wel ‘klantvriendelijker’ verloopt. Tegen de achtergrond van die ‘kopzorgen’ is de bezorgfee van 13 procent van Thuisbezorgd.nl misschien helemaal niet zo hoog. Met gemiddeld acht bestellingen extra per dag, is het in ieder geval wel eenvoudiger calculeren. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid