Bierliefhebber kiest vaker voor speciaalbier, pils blijft veruit grootste aandeel


Bier - De Nederlandse bierdrinker kiest steeds vaker voor een speciaalbiertje. De bierliefhebber weet dat er meer mogelijkheden zijn om te variëren en doet dit dan ook volop. Het zijn steeds meer vrouwen die voor een ánder biertje kiezen dan het traditionele pils. Pils blijft veruit de grootste categorie, maar de speciaalbieren, radlers en alcoholarme bieren zitten in de lift. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het Nationaal Bieronderzoek, onder duizend bierdrinkende Nederlanders uitgevoerd door brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. Door het groeiende bieraanbod wordt de consument steeds avontuurlijker. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan op dit moment vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. Daarbij kiest door het huidige bieraanbod een op de drie zelfs vaker voor bier dan voor een andere drank. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan twee jaar geleden. Afwisseling Bierdrinkend Nederland kiest steeds vaker voor afwisseling in het gerstenat, zo laat het  onderzoek zien. Meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Het zijn vooral vrouwen die dit veel vaker doen dan mannen. Bierdrinkers willen in de horeca keuze. Bijna de helft s vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%). Populair Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol. “We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. “Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt.” Regionale bieren zijn in Nederland aan een enorme opmars bezig. In slechts enkele jaren tijd is het aantal brouwerijen in Nederland gegroeid naar op dit moment 422. Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks Bier - De Nederlandse bierdrinker kiest steeds vaker voor een speciaalbiertje. De bierliefhebber weet dat er meer mogelijkheden zijn om te variëren en doet dit dan ook volop. Het zijn steeds meer vrouwen die voor een ánder biertje kiezen dan het traditionele pils. Pils blijft veruit de grootste categorie, maar de speciaalbieren, radlers en alcoholarme bieren zitten in de lift. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het Nationaal Bieronderzoek, onder duizend bierdrinkende Nederlanders uitgevoerd door brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. Door het groeiende bieraanbod wordt de consument steeds avontuurlijker. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan op dit moment vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. Daarbij kiest door het huidige bieraanbod een op de drie zelfs vaker voor bier dan voor een andere drank. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan twee jaar geleden. Afwisseling Bierdrinkend Nederland kiest steeds vaker voor afwisseling in het gerstenat, zo laat het  onderzoek zien. Meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Het zijn vooral vrouwen die dit veel vaker doen dan mannen. Bierdrinkers willen in de horeca keuze. Bijna de helft s vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%). Populair Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol. “We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. “Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt.” Regionale bieren zijn in Nederland aan een enorme opmars bezig. In slechts enkele jaren tijd is het aantal brouwerijen in Nederland gegroeid naar op dit moment 422. Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid