Big Bazar jaagt op winkellocaties


Non-food – Goed nieuws voor veel ondernemers in het out-of-homekanaal. Grote kans dat er een belangrijke traffic builder bij komt in het winkelcentrum waar zij zitten. Het non-foodconcept Big Bazar van detailhandelsconcern Blokker wil namelijk het aantal vestigingen fors uitbreiden en gaat daarmee volop de strijd aan met Action. Toch zit er ook een negatieve kant aan de uitbreiding van Big Bazar, de discountformule verkoopt ook zoetwaren en energiedranken tegen dumpprijzen. Big Bazar opende zijn eerste nieuwe conceptwinkel in de dure Amsterdamse Kalverstraat. “In onze interne strategie staat dat we rebels en tegendraads moeten zijn. In die zin past het ook om in een dure straat te zitten”, zegt topman Roland van Geest tegen de Telegraaf. “Maar natuurlijk wil ik ook de wijkcentra in, maar we zijn met Blokker zo groot dat ze moeilijk om ons heen kunnen. We werken onder de paraplu van heel groot concern. Bij de verwerving van winkellocaties is Blokker altijd een van de partijen die op de eerste rang opereert.” De winkel op de Kalverstraat heeft een vloeroppervlak van circa 350 vierkante meter. „Dat betreft een kleinere City Store”, zo zegt Van Geest. “De nieuwe Big Bazar-winkels zullen twee tot drie keer zo groot moeten worden.” Het snel wisselende assortiment is een van de wapens waarmee de discountformule consumenten trekt. Het is altijd verrassend wat er in de schappen ligt. Bij Big Bazar komt volgens Van Geest meer dan de helft van het assortiment uit partijenhandel. Hedendaagse consument Hoewel Big Bazar ook zoetwaren en energiedranken tegen dumpprijzen aanbiedt, is de komst van de discountformule Big Bazar naar winkelcentra vaak ook voordelig voor bestaande out-of-homeondernemers daar. De winkel genereert over het algemeen veel traffic. Van Geest verklaart het als volgt: “De hedendaagse consument is veranderd en wil voor een deel gewoon veel voor weinig geld. Het is bovendien in alle segementen: luchtvaart, food en textiel. In consumentenbeleveing is de Lidl de tweede supermarkt van Nederland. Dat zegt wat. En kijk naar Primark. Zij maken discount hip en populair.” Bron: FoodClicks/De Telegraaf

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid