Biologisch merk de Rit start actie voor behoud bijen in Nederland

Actie - Biologisch merk De Rit, onderdeel van Royal Wessanen, zet zich in om de bijensterfte in Nederland tegen te gaan. Met de ‘Blije Bijenactie’ verwacht het merk 20 miljoen bijen te kunnen redden.

Sinds 1945 is het aantal bijen in Nederland gehalveerd en de bijenpopulatie krimpt nog steeds jaarlijks. Hierdoor loopt de voedselproductie in Nederland direct gevaar, aangezien bijen verantwoordelijk zijn voor de bestuiving van meer dan 70% van al onze gewassen.

Charles Bloema van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV): ‘Dankzij de actie kan de NBV 7.000 Nederlandse hobby-imkers helpen om meer bijen te helpen. Dit doen we met onder andere imkercursussen, kennisuitwisseling, het juiste materiaal en advies in ons speciale Imkercentrum. Noodzakelijk, want ook afgelopen winter is de bijenpopulatie weer bijna 10% gekrompen. Het gemiddelde bijensterftecijfer ligt nog steeds te hoog door het gebruik van bestrijdingsmiddelen, verschraling van het landschap en parasieten.’

De Rit is gestart in 1970 op boerderij ‘De Rit’ midden in de Betuwe. Voor de bereiding van haar ambachtelijke koekjes, hartige snacks, bakmixen en chocoladepasta is de Rit afhankelijk van het werk van bijen.

Bron: De Rit

Auteur: Steffen van Beek