Cafetariaomzet groeit eerste kwartaal met 2,9 procent; totale horeca plust 6,4 procent


Convenience - De cafetariabranche in Nederland heeft over het eerste kwartaal van 2017 een omzetgroei van 2,9 procent gerealiseerd. Een positief cijfer, al had vakvereniging ProFri hogere groeicijfers verwacht. Vooral de snackbarformules doen goede zaken. Cafetaria’s, snackbars en frituren boekten in het eerste kwartaal een omzetgroei van 2,9 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze groei ligt beduidend lager dan de stijging in de totale groep waarbij frituurbedrijven zijn ingedeeld, de zogenaamde SBI-code 56102. Met een stijging van 10,2 procent groeide de omzet van alle ruim 14.000 bedrijven in deze totaalgroep het hardst. In de Kwartaalmonitor Horeca van het CBS werd voor de totale horeca in ons land een omzetgroei van 6,4 procent gerapporteerd. Zorgen Ondanks de gestegen omzet voor de snackbars in Nederland, maakt ProFri-voorzitter Hans Hus zich zorgen. “Een omzetgroei van bijna 3 procent is an sich uitstekend, zeker als je bedenkt waar we vandaan komen. Toch wil ik er een kanttekening bij maken. Net als de meeste andere bedrijven moeten we als branche steeds meer inspanningen leveren om dit soort groeicijfers te realiseren. Vele honderden cafetaria’s zijn bijvoorbeeld de laatste jaren gestart met bezorgservice. Dat levert nieuwe klanten op en dus meer omzet. Je zou dus verwachten dat de groeicijfers hoger uitvallen. Je ziet nu wat we als vakvereniging al langer roepen: je moet meer doen om je omzet minimaal op peil te houden.” Formulebedrijven Binnen de frituurbranche presteerden de formulebedrijven in het eerste kwartaal van 2017 bovengemiddeld. Formules als Kwalitaria, Family, Foodmaster en Snackpoint plusten ettelijke procenten meer, met Kwalitaria als uitschieter. Dat is een verandering ten opzichte van eerdere jaren, waarin de zelfstandige cafetaria’s het soms beter deden. Ondanks de zorgen die ProFri heeft zijn de cijfers langjarig bekeken bemoedigend. Ten opzichte van 2010 (100) zit de branche in de eerste drie maanden van dit jaar op een index van bijna 120. Bron: @FoodClicks Convenience - De cafetariabranche in Nederland heeft over het eerste kwartaal van 2017 een omzetgroei van 2,9 procent gerealiseerd. Een positief cijfer, al had vakvereniging ProFri hogere groeicijfers verwacht. Vooral de snackbarformules doen goede zaken. Cafetaria’s, snackbars en frituren boekten in het eerste kwartaal een omzetgroei van 2,9 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze groei ligt beduidend lager dan de stijging in de totale groep waarbij frituurbedrijven zijn ingedeeld, de zogenaamde SBI-code 56102. Met een stijging van 10,2 procent groeide de omzet van alle ruim 14.000 bedrijven in deze totaalgroep het hardst. In de Kwartaalmonitor Horeca van het CBS werd voor de totale horeca in ons land een omzetgroei van 6,4 procent gerapporteerd. Zorgen Ondanks de gestegen omzet voor de snackbars in Nederland, maakt ProFri-voorzitter Hans Hus zich zorgen. “Een omzetgroei van bijna 3 procent is an sich uitstekend, zeker als je bedenkt waar we vandaan komen. Toch wil ik er een kanttekening bij maken. Net als de meeste andere bedrijven moeten we als branche steeds meer inspanningen leveren om dit soort groeicijfers te realiseren. Vele honderden cafetaria’s zijn bijvoorbeeld de laatste jaren gestart met bezorgservice. Dat levert nieuwe klanten op en dus meer omzet. Je zou dus verwachten dat de groeicijfers hoger uitvallen. Je ziet nu wat we als vakvereniging al langer roepen: je moet meer doen om je omzet minimaal op peil te houden.” Formulebedrijven Binnen de frituurbranche presteerden de formulebedrijven in het eerste kwartaal van 2017 bovengemiddeld. Formules als Kwalitaria, Family, Foodmaster en Snackpoint plusten ettelijke procenten meer, met Kwalitaria als uitschieter. Dat is een verandering ten opzichte van eerdere jaren, waarin de zelfstandige cafetaria’s het soms beter deden. Ondanks de zorgen die ProFri heeft zijn de cijfers langjarig bekeken bemoedigend. Ten opzichte van 2010 (100) zit de branche in de eerste drie maanden van dit jaar op een index van bijna 120. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid