Coca-Cola wil CO2-uitstoot in 2020 met 50% terugbrengen
Verduurzaming – De bekendmaking van de pilotresultaten met de vernieuwde diesel en de mededeling dat de proef wordt uitgebreid naar negen vrachtwagens, is slechts een tussenstop op de ambitieuze weg die Coca-Cola aflegt om de CO2-uitstoot in 2020 uiteindelijk met 50 procent te verminderen. De opkomst bij Coca-Cola European Partners in Dongen was groot. Alle partners in het proces naar verdere verduurzaming van het bedrijf waren aanwezig. De pilot met vernieuwde diesel (de zogenaamde B30 diesel, red) die in 2016 werd ingezet met de logistieke partners is zo succesvol dat deze in 2017 verder wordt opgeschaald. De hernieuwbare diesel, dat een combinatie is tussen gewone diesel en biodiesel afkomstig van restafval, vermindert de CO2-uitstoot met 24% per vrachtwagentank, blijkt uit de proef. Dit jaar wordt de pilot daarom uitgebreid naar 9 vrachtwagens. Coca-Cola voert de pilot met de hernieuwbare diesel B30 uit in samenwerking met DAF Trucks, Nijol oliemaatschappij en vervoerders Boonzaaijer, Van Rijen en Zandbergen. Rein de Jong, Director Supply Chain Nederland toonde zich content met de resultaten, maar wist niet te vertellen of het bedrijf nu aan het begin staat van een nieuwe weg of juist halverwege: “Iedere keer doen zich nieuwe technologische kansen voor om weer opnieuw naar het gehele proces te kijken om milieuwinst te boeken.” Om de hele keten te verduurzamen wordt steeds gekeken naar alle stappen in het proces. “Naast allerlei water- en energiebesparingsmaatregelen in onze fabriek in Dongen werken we ook aan het zuiniger maken van het transport en het koelen van onze dranken.” Karen Maas, wetenschappelijk directeur aan de Erasmus Universiteit en als een van de sprekers aanwezig bij de presentatie van de pilotresultaten, gaf aan wat de maatschappelijke impact is van initiatieven zoals die van Coca-Cola European Partners: “De waarde van een bedrijf wordt steeds meer gevormd door andere zaken. Waar het vroeger om fysieke zaken en bezittingen ging, wordt de waarde nu vooral gevormd door niet-tastbare zaken als reputatie, vertrouwen, toekomstbestendigheid en duurzaamheid.” Zij pleitte daarom voor een geïntegreerd jaarverslag waarin de jaarcijfers in relatie worden gebracht met verduurzaamingsresultaten. “We moeten af van de twee afzonderlijke rapportages” Bron: @FoodClicks Verduurzaming – De bekendmaking van de pilotresultaten met de vernieuwde diesel en de mededeling dat de proef wordt uitgebreid naar negen vrachtwagens, is slechts een tussenstop op de ambitieuze weg die Coca-Cola aflegt om de CO2-uitstoot in 2020 uiteindelijk met 50 procent te verminderen. De opkomst bij Coca-Cola European Partners in Dongen was groot. Alle partners in het proces naar verdere verduurzaming van het bedrijf waren aanwezig. De pilot met vernieuwde diesel (de zogenaamde B30 diesel, red) die in 2016 werd ingezet met de logistieke partners is zo succesvol dat deze in 2017 verder wordt opgeschaald. De hernieuwbare diesel, dat een combinatie is tussen gewone diesel en biodiesel afkomstig van restafval, vermindert de CO2-uitstoot met 24% per vrachtwagentank, blijkt uit de proef. Dit jaar wordt de pilot daarom uitgebreid naar 9 vrachtwagens. Coca-Cola voert de pilot met de hernieuwbare diesel B30 uit in samenwerking met DAF Trucks, Nijol oliemaatschappij en vervoerders Boonzaaijer, Van Rijen en Zandbergen. Rein de Jong, Director Supply Chain Nederland toonde zich content met de resultaten, maar wist niet te vertellen of het bedrijf nu aan het begin staat van een nieuwe weg of juist halverwege: “Iedere keer doen zich nieuwe technologische kansen voor om weer opnieuw naar het gehele proces te kijken om milieuwinst te boeken.” Om de hele keten te verduurzamen wordt steeds gekeken naar alle stappen in het proces. “Naast allerlei water- en energiebesparingsmaatregelen in onze fabriek in Dongen werken we ook aan het zuiniger maken van het transport en het koelen van onze dranken.” Karen Maas, wetenschappelijk directeur aan de Erasmus Universiteit en als een van de sprekers aanwezig bij de presentatie van de pilotresultaten, gaf aan wat de maatschappelijke impact is van initiatieven zoals die van Coca-Cola European Partners: “De waarde van een bedrijf wordt steeds meer gevormd door andere zaken. Waar het vroeger om fysieke zaken en bezittingen ging, wordt de waarde nu vooral gevormd door niet-tastbare zaken als reputatie, vertrouwen, toekomstbestendigheid en duurzaamheid.” Zij pleitte daarom voor een geïntegreerd jaarverslag waarin de jaarcijfers in relatie worden gebracht met verduurzaamingsresultaten. “We moeten af van de twee afzonderlijke rapportages” Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Absolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees berichtLeev wil vaart maken met verduurzaming
Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.
Lees berichtNieuwe Coca-Cola Creations in het teken van K-pop
Introductie – Coca-Cola introduceert de eerste Coca-Cola Creations van 2024: Coca-Cola K-Wave Zero Sugar. De limited edition variant is geïnspireerd op K-pop, een subcultuur uit Zuid-Korea dat inmiddels wereldwijd ongekend populair is door de Koreaanse popmuziek, films, beauty- en fashiontrends.
Lees berichtJumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming
Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.
Lees berichtSligro rondt overname met transportdeel Simon Loos af
Overname - Sligro Food Group maakt bekend dat de transactie van de op 1 december 2023 aangekondigde overname van de verkoop van de transportactiviteiten van Simon Loos Transport naar Sligro Food Group Transport en Koninklijke Euser B.V. is afgerond.
Lees berichtSligro Food Group neemt deel activiteiten van Simon Loos over
Groothandel - Sligro Food Group gaat verder uitbreiden in het eigen transportbedrijf Sligro Food Group Transport. De groothandel laat weten samen met Simon Loos Transport en Koninklijke Euser te verwachten dat er overeenstemming komt over de overname van een deel van de transportactiviteiten van Simon Loos Transport voor Sligro. Daarnaast zal een deel overgaan naar Koninklijke Euser.
Lees bericht