Consument kiest vaker voor gezond en makkelijk eten, vooral AGF-sector profiteert


Convenience - De consument kiest steeds vaker voor gezonde en gemakkelijke producten om te eten. Vooral de AGF-sector profiteert van deze ontwikkeling, door het gezonde imago van groenten en fruit. Ook groeit de populariteit van kant-en-klaar salades en voorgesneden fruit door de sterke groei van eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners. Dit schrijft ABN AMRO dinsdag. Als gevolg van het economische herstel zijn de uitgaven aan food-producten gestegen. In 2015 gaf de consument ruim 57 miljard euro uit aan voedsel; 2,7 procent meer dan in 2008. Hoewel dit op het eerste gezicht een kleine stijging lijkt, benadrukt ABN AMRO dat de weg omhoog is ingezet na de krimp in 2014. Dit jaar verwacht zij een stijging van 2 procent van de uitgaven aan voedsel. Deze groei zal zich ook in de komende jaren voortzetten. Vis Ook vis wint aan populariteit. Het aantrekken van de economie zorgt ervoor dat de consument meer variëteit aanbrengt in zijn eetpatroon, waardoor meer vis wordt gegeten. Dit zorgt volgens ABN AMRO voor een exportstijging van 2,5 procent in 2016. In tegenstelling tot andere segmenten in de foodsector, is de stijging van de visexport vooral te danken aan een sterke groei binnen de Europese Unie. Deze komt voor een groot gedeelte uit landen als Spanje en Italië. Als gevolg van de verbeterde economische situatie wordt meer vis geconsumeerd. ABN AMRO denkt dat de export van vis in 2016 voor het eerst door de grens van 3 miljard euro zal gaan. Prijsdruk De voedingsmiddelenindustrie produceert een omvangrijk assortiment aan voedingsmiddelen. Een groot gedeelte van deze sector bestaat uit verwerkers van grondstoffen, zoals koffie, cacao, suiker of specerijen. Volgens ABN AMRO staat deze sector de laatste jaren onder druk. Zo zorgden onder meer de lage grondstofprijzen voor druk op de volumes. Door de druk op de prijzen zijn vorig jaar 50 procent meer bedrijven failliet gegaan in deze deelsector. ABN AMRO verwacht echter dat dit in 2016 gaat afnemen, maar dat de druk zal aanhouden. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks Convenience - De consument kiest steeds vaker voor gezonde en gemakkelijke producten om te eten. Vooral de AGF-sector profiteert van deze ontwikkeling, door het gezonde imago van groenten en fruit. Ook groeit de populariteit van kant-en-klaar salades en voorgesneden fruit door de sterke groei van eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners. Dit schrijft ABN AMRO dinsdag. Als gevolg van het economische herstel zijn de uitgaven aan food-producten gestegen. In 2015 gaf de consument ruim 57 miljard euro uit aan voedsel; 2,7 procent meer dan in 2008. Hoewel dit op het eerste gezicht een kleine stijging lijkt, benadrukt ABN AMRO dat de weg omhoog is ingezet na de krimp in 2014. Dit jaar verwacht zij een stijging van 2 procent van de uitgaven aan voedsel. Deze groei zal zich ook in de komende jaren voortzetten. Vis Ook vis wint aan populariteit. Het aantrekken van de economie zorgt ervoor dat de consument meer variëteit aanbrengt in zijn eetpatroon, waardoor meer vis wordt gegeten. Dit zorgt volgens ABN AMRO voor een exportstijging van 2,5 procent in 2016. In tegenstelling tot andere segmenten in de foodsector, is de stijging van de visexport vooral te danken aan een sterke groei binnen de Europese Unie. Deze komt voor een groot gedeelte uit landen als Spanje en Italië. Als gevolg van de verbeterde economische situatie wordt meer vis geconsumeerd. ABN AMRO denkt dat de export van vis in 2016 voor het eerst door de grens van 3 miljard euro zal gaan. Prijsdruk De voedingsmiddelenindustrie produceert een omvangrijk assortiment aan voedingsmiddelen. Een groot gedeelte van deze sector bestaat uit verwerkers van grondstoffen, zoals koffie, cacao, suiker of specerijen. Volgens ABN AMRO staat deze sector de laatste jaren onder druk. Zo zorgden onder meer de lage grondstofprijzen voor druk op de volumes. Door de druk op de prijzen zijn vorig jaar 50 procent meer bedrijven failliet gegaan in deze deelsector. ABN AMRO verwacht echter dat dit in 2016 gaat afnemen, maar dat de druk zal aanhouden. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid