Consument koopt boodschappen, kleding en elektronica steeds vaker via mobiel


ICT - De Nederlandse consument koopt zijn kleding, boodschappen en elektronica steeds vaker online met behulp van de smartphone. Nederlanders van 36 jaar en ouder doen hun aankopen nog altijd liever via tablet. Dit blijkt uit het 'Whats Happening Online'-onderzoek van Ruigrok NetPanel, dat sinds 2007 jaarlijks wordt uitgevoerd. Online shoppen gebeurt nog steeds het meest via de laptop of desktop, maar de smartphone is bezig met een stevige inhaalrace. Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel, maar de consument koopt veruit het vaakst iets via zijn of haar smartphone. Volgens Marit Klooster, Managing Partner van Ruigrok NetPanel, komt dat door de ontwikkeling die mobiel internet tegenwoordig doormaakt: “De smartphone ontwikkelt zich sneller in vergelijking met andere devices. Ook voor shoppen wordt dit een steeds vertrouwder middel. Kijk naar de toename van het gemak van internetbankieren, waarmee banken slim inspelen op de online generatie.” Betaalmethode Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode (77%). De keuze voor de betaalmethode is met name gebaseerd op de betrouwbaarheid van de webwinkel (70%) en de veiligheid van de betaalmethode (66%). Voor ouderen is veiligheid nog steeds belangrijker dan voor jongeren. Die laten zich daarentegen weer vaker leiden door extra kosten in vergelijking met babyboomers. Hoewel online shoppen toeneemt, heeft de consument veel vragen over de bescherming van de online privacy. Meer dan de helft van de babyboomers maakt zich zorgen om de veiligheid van zijn of haar persoonlijke gegevens op internet. Dit is zelfs meer dan vorig jaar: 45% in 2015 en 52% in 2016. Van de jongeren is slechts een kwart wel eens bezorgd over zijn of haar privacy. Afscheid De groei van de online aankopen, leiden er volgens Klooster niet toe dat we op korte termijn afscheid nemen van fysieke winkels. “Uit ons onderzoek blijkt dat bijna vier op de vijf Nederlanders niet zonder de vertrouwde winkels kunnen. De vrees dat we straks alleen nog maar online shoppen en door uitgestorven winkelcentra lopen, lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde. Met name voor onze alledaagse boodschappen, meubels en kleding lopen we graag even een winkel binnen.” Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025. Bron: @FoodClicks

ICT - De Nederlandse consument koopt zijn kleding, boodschappen en elektronica steeds vaker online met behulp van de smartphone. Nederlanders van 36 jaar en ouder doen hun aankopen nog altijd liever via tablet. Dit blijkt uit het 'Whats Happening Online'-onderzoek van Ruigrok NetPanel, dat sinds 2007 jaarlijks wordt uitgevoerd. Online shoppen gebeurt nog steeds het meest via de laptop of desktop, maar de smartphone is bezig met een stevige inhaalrace. Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel, maar de consument koopt veruit het vaakst iets via zijn of haar smartphone. Volgens Marit Klooster, Managing Partner van Ruigrok NetPanel, komt dat door de ontwikkeling die mobiel internet tegenwoordig doormaakt: “De smartphone ontwikkelt zich sneller in vergelijking met andere devices. Ook voor shoppen wordt dit een steeds vertrouwder middel. Kijk naar de toename van het gemak van internetbankieren, waarmee banken slim inspelen op de online generatie.” Betaalmethode Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode (77%). De keuze voor de betaalmethode is met name gebaseerd op de betrouwbaarheid van de webwinkel (70%) en de veiligheid van de betaalmethode (66%). Voor ouderen is veiligheid nog steeds belangrijker dan voor jongeren. Die laten zich daarentegen weer vaker leiden door extra kosten in vergelijking met babyboomers. Hoewel online shoppen toeneemt, heeft de consument veel vragen over de bescherming van de online privacy. Meer dan de helft van de babyboomers maakt zich zorgen om de veiligheid van zijn of haar persoonlijke gegevens op internet. Dit is zelfs meer dan vorig jaar: 45% in 2015 en 52% in 2016. Van de jongeren is slechts een kwart wel eens bezorgd over zijn of haar privacy. Afscheid De groei van de online aankopen, leiden er volgens Klooster niet toe dat we op korte termijn afscheid nemen van fysieke winkels. “Uit ons onderzoek blijkt dat bijna vier op de vijf Nederlanders niet zonder de vertrouwde winkels kunnen. De vrees dat we straks alleen nog maar online shoppen en door uitgestorven winkelcentra lopen, lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde. Met name voor onze alledaagse boodschappen, meubels en kleding lopen we graag even een winkel binnen.” Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid