Consument mist biologische producten onderweg


Onderzoek - Biologische producten, de consument mist ze onderweg. Maar liefst 43 procent van de gasten van buitenshuislocaties geeft te kennen dat er onderweg te weinig aanbod is in biologisch producten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van La Place onder ruim 1000 Nederlanders naar het eet- en drinkgedrag van consumenten die op pad zijn. De Nederlandse consument wil steeds vaker weten wat men precies eet. Zo vindt 71 procent van de ondervraagden het belangrijk dat een snelle hap voor onderweg vers voor hen wordt klaargemaakt . Bovendien is er een groeiende behoefte naar gezonde producten. Uit het onderzoek blijkt dat 44 procent van de Nederlanders de voorkeur geeft aan gezonde producten. Echter, maar liefst 43 procent geeft te kennen dat er te weinig aanbod biologische producten is. “Het ter plekke klaarmaken van een gerecht, zoals een broodje of salade, is voor de keuze van de consument vaak doorslaggevend”, aldus de woordvoerster van La Place, Lilly Wanjon. Kop koffie meest gedronken Een kopje koffie is het meest gekochte tussendoortje dat mensen kopen als ze op pad zijn. Daarna volgen een koud belegd broodje, een flesje water of frisdrank, een snackmenu, zoals een hamburgermenu, en een saucijzenbroodje. De keuze voor een vette hap wordt vooral gemaakt door de man. Opvallend is dat de Nederlandse huishoudens zonder kinderen het belangrijker vinden dat de voeding gezond is dan huishoudens mét kinderen. “Meer dan de helft (54 procent) van de huishoudens met kinderen in de leeftijd tot en met 12 jaar geeft aan dat het vaak goedkoper is om iets ongezonds te kopen onderweg dan een gezonde hap”, aldus Wanjon . Een langere reistijd lokt ongezond snacken uit Uit het onderzoek bleek ook dat hoe langer mensen onderweg zijn, hoe minder belangrijk het aspect ‘biologisch’ en ‘vers’ wordt. De Nederlander die langer dan 2 uur reist in woon- en werkverkeer kiest vaker voor een ongezonde snack (36 procent), zoals chips of koek. “Onderweg heb ik op de een of andere manier gewoon zin in iets hartigs of vettigs. Thuis eet ik al gezond genoeg”, zegt een van de respondenten. Overige resultaten 93,9% van alle ondervraagden geeft aan bijna nooit iets te kopen uit verveling tijdens het reizen. Wanneer men iets koopt is dit bijna altijd een bewuste keuze. Toch geeft 34% van alle ondervraagden onder de 30 jaar aan eerder geneigd te zijn iets uit verveling onderweg te kopen. 50% van de jongeren onder de 30 jaar kiest voor een ongezonde hap tijdens het reizen met het openbaar vervoer. Vrouwen geven aan vaker een flesje water te kopen dan mannen. Mannen kopen eerder frisdrank. Fulltime werkenden verkiezen een ongezonde optie vaker boven een gezonde optie dan een parttime werkende of niet-werkende. Hoger opgeleiden kiezen vaker voor een ongezonde optie als ze met de auto reizen. 3% van de Nederlanders boven de 60 jaar vindt het belangrijk dat eten en drinken onderweg gezond is ten opzichte van 35% van de jongeren onder de 30 jaar.  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid