Consument wil graag keurmerk duuurzaamheid voor horecabranche


Horeca - Driekwart van de bezoekers aan cafés en restaurants staat positief tot zeer positief tegenover een duurzaamheidskeurmerk voor de horeca. Duurzaamheid is hierbij voor de consument een belangrijk punt in de keuze om al dan niet naar een bepaalde horecagelegenheid te gaan. Dit blijkt uit onderzoek onder horecabezoekers en horecaprofessionals door de Horecava, de horecavakbeurs die in januari in Amsterdam RAI wordt gehouden. “Driekwart van de horecabezoekers vindt een duurzaamheidskeurmerk een goed idee”, zegt Horecava beursmanager Luuk Scholte. “Als gasten de keuze hebben uit restaurants met zo’n keurmerk, dan gaan zeven op de tien horecagasten hier rekening mee houden bij zijn of haar keus voor een restaurant. Bij een kwart gaat dit zelfs een heel belangrijke rol spelen” aldus Scholte. Ook zijn duurzaamheidsaspecten als voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Scholte: “Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat maar bij 40 procent van de gasten voedselverspilling een rol speelt.” Overal Een andere uitkomst uit het Horecava-onderzoek is dat de consument vandaag de dag altijd en overal, op elk moment van de dag wil kunnen eten en drinken. “Hierdoor vervaagt steeds meer de grens tussen horeca en retail”, zegt Scholte. “Bijna driekwart van de horecabezoekers ziet zichzelf in de toekomst een maaltijd gebruiken bij een ‘niet-horeca-locatie’. Locaties waar al eten wordt verkocht liggen het meest voor de hand, zoals de bakker, slager, groentewinkel en supermarkt. Voor een kwart is een tuincentrum of een ziekenhuis en verzorgingshuis een serieuze optie.” Ook blijkt uit het Horecava-onderzoek dat horecabezoekers bij het uit eten gaan bijzonder letten op sfeer, ambiance, gastvrijheid en prijs. Vrouwelijke restaurantbezoekers vinden gezonde gerechten belangrijker dan mannen, terwijl bij mannen gastvrijheid meer een rol speelt. Bron: @FoodClicks Horeca - Driekwart van de bezoekers aan cafés en restaurants staat positief tot zeer positief tegenover een duurzaamheidskeurmerk voor de horeca. Duurzaamheid is hierbij voor de consument een belangrijk punt in de keuze om al dan niet naar een bepaalde horecagelegenheid te gaan. Dit blijkt uit onderzoek onder horecabezoekers en horecaprofessionals door de Horecava, de horecavakbeurs die in januari in Amsterdam RAI wordt gehouden. “Driekwart van de horecabezoekers vindt een duurzaamheidskeurmerk een goed idee”, zegt Horecava beursmanager Luuk Scholte. “Als gasten de keuze hebben uit restaurants met zo’n keurmerk, dan gaan zeven op de tien horecagasten hier rekening mee houden bij zijn of haar keus voor een restaurant. Bij een kwart gaat dit zelfs een heel belangrijke rol spelen” aldus Scholte. Ook zijn duurzaamheidsaspecten als voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Scholte: “Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat maar bij 40 procent van de gasten voedselverspilling een rol speelt.” Overal Een andere uitkomst uit het Horecava-onderzoek is dat de consument vandaag de dag altijd en overal, op elk moment van de dag wil kunnen eten en drinken. “Hierdoor vervaagt steeds meer de grens tussen horeca en retail”, zegt Scholte. “Bijna driekwart van de horecabezoekers ziet zichzelf in de toekomst een maaltijd gebruiken bij een ‘niet-horeca-locatie’. Locaties waar al eten wordt verkocht liggen het meest voor de hand, zoals de bakker, slager, groentewinkel en supermarkt. Voor een kwart is een tuincentrum of een ziekenhuis en verzorgingshuis een serieuze optie.” Ook blijkt uit het Horecava-onderzoek dat horecabezoekers bij het uit eten gaan bijzonder letten op sfeer, ambiance, gastvrijheid en prijs. Vrouwelijke restaurantbezoekers vinden gezonde gerechten belangrijker dan mannen, terwijl bij mannen gastvrijheid meer een rol speelt. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid