Couverts start pilot met ‘no show’-vergoeding bij reserveringen


Horeca - Reserveringssite Couverts gaat ondernemers faciliteren bij consumenten die reserveringen maken, maar niet in het restaurant verschijnen. Door de creditcardgegevens van de gasten te vragen bij de reservering  zouden die, bij niet verschijnen, achteraf ‘gecharged’ kunnen worden voor een bepaald bedrag, indien de ondernemer dat rechtvaardig vindt. Paul Wiertz van Couverts zegt in een reactie aan @FoodClicks dat het vragen om creditcardgegevens  vooral gezien moet worden als een dienstverlening voor ondernemers. Uit gesprekken met restauranthouders is namelijk gebleken dat het zogenaamde ‘no show’ van gasten een groter wordend probleem is voor sommige restaurants. Deze getroffen restaurants lopen door niet afgenomen reserveringen onnodig omzetverlies op, omdat gasten die zonder reservering, maar wel verschijnen, worden teleurgesteld. Het vragen van een vergoeding voor het niet verschijnen zonder annulering, ziet Wiertz daarom als een instrument om gasten bewust te maken. “Wij bieden de mogelijkheid om die gasten te laten betalen voor hun niet afgenomen reservering, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt, bepaalt uiteindelijk de ondernemer.” De proef zou aanvankelijk plaatsvinden met een drietal ondernemers in Amsterdam, maar inmiddels hebben zich ook restaurants aangemeld buiten de hoofdstad. Vooral restaurants die het niet verschijnen als probleem ervaren. Wiertz geeft aan dat het vragen om creditcardgegevens niet bij elk restaurant past. “De restauranthouder bepaalt, ook de manier waarop.” Algemene richtlijnen als het gaat om het niet verschijnen na reserveringen zijn er niet, maar op het moment dat een ondernemer het opneemt in zijn voorwaarden bij een reservering, staat hij wel sterker, geeft Wiertz aan. “Achteraf kan een ondernemer dan bepalen of het terecht is dat een vergoeding moet worden betaald door de gast.  Dat kan zijn dat het de derde keer is dat een gast niet verschijnt of gelijk bij de eerste, afhankelijk of het een vaste gast is of niet.” De mogelijkheid een vergoeding te betalen bij niet verschijnen is primair gericht op het terugdringen van het omzetverlies. Met gastonvriendelijkheid heeft het niets te maken, volgens Wiertz. “Het is meer dat we willen aftasten hoe gasten hier op gaan reageren,  in Amerika is het al heel gewoon. Daar wordt in sommige gevallen een reserveringsvergoeding gevraagd, die bij het afrekenen simpelweg wordt verrekend.” Hoe lang de pilot gaat lopen is nog niet bekend. “Dat is afhankelijk hoe lang de deelnemende ondernemers de pilot willen laten lopen,” aldus Wiertz. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid