Dagje-uit-klant neemt 145 miljoen horecaomzet mee van huis


Leisure - Consumenten die een dagje uit gaan nemen voor 145 miljoen aan consumpties mee van huis. Dierentuinen, attractieparken of musea zouden de horecaomzet kunnen vergroten als ze meer aanbiedingen zouden doen en goedkopere productvarianten zouden aanbieden. Dat zegt ABNAMRO naar aanleiding van een onderzoek dat de financiële instelling heeft laten uitvoeren door GfK. In het onderzoek geeft ruim 70 procent van de respondenten aan de hoge prijzen op de locaties als belangrijkste reden waarom producten van huis worden meegenomen. Voor 84 procent van de bezoekers die geen consumpties kopen in een attractiepark of dierentuin zou een lagere prijs reden zijn dit wel te doen. Bij musea geldt dit voor 50 procent. ABN AMRO denkt dat dit kansen biedt voor locaties om hun foodomzet te verhogen. Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aanbod met goedkopere, maar kwalitatief goede (huis)merken. Ook een betere informatievoorziening kan de bezoeker overhalen meer consumpties op locatie te kopen. Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen. Dit maakt het mogelijk het aanbod actiever promoten en de prijsbeleving verbeteren, onder meer met package deals die het voordeliger maken op locatie te consumeren. Beleving, vers, lokaal en ambachtelijk spelen een steeds grotere rol in het consumptiegedrag. “Dit biedt kansen voor de groothandel om zich te onderscheiden, ook tijdens een dagje uit. Zij kunnen met hun kennis van de lokale markt een optimaal en uniek lokaal assortiment samenstellen dat aansluit bij de identiteit en sfeer van het park of museum. Een kloppend, herkenbaar en verrassend productverhaal dat goed samensmelt met het dagje uit maakt prijs minder belangrijk”, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. “Steeds meer partijen in de foodketen kopen en produceren hun (vers)producten via gesloten en kortere ketens. Bovendien ligt er voor producenten een kans om hun kennis van het out-of-home kanaal te vergroten en producten exclusief voor deze kanalen te ontwikkelen. Dit kan invulling krijgen door samen met vrijetijdslocaties op zoek te gaan naar een lagere prijs of producten die de sfeer en de gastvrijheid van de locatie ondersteunen en de bezoeker laten terugkomen.” Bron: ABN/AMRO

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid