De Efteling: van gast naar ambassadeur


Nationaal Foodservice Congres - Horeca als kers op de taart. Dat is wat de Efteling nastreeft, maar daarbij heeft ze nog een weg te gaan. “De gasttevredenheid is gestegen van een 7,4 naar een 7,7. Het moet minimaal een 8 worden.” Dit zei Coen Schelfhorst, adjunct directeur Horeca bij de Efteling, op het Foodservice Congres. De Efteling heeft de afgelopen jaren de horeca onder handen genomen. En dat was nodig. “Het imago van de horeca was niet goed en de gasttevredenheid te laag: een 7,4. Dit was structureel lager dan de waardering van de andere onderdelen in het park”, aldus Schelfhorst. Daarop heeft de Efteling alle horecalocaties in kaart gebracht en ingedeeld in vier sectoren. Horeca die ondersteunend is aan de omgeving, mobiele horeca, horeca die iets toevoegt aan de omgeving en horeca die inspireert. “Dit heeft ons een goed inzicht gegeven waar verbeterpunten lagen en hoe we een juiste mix van concepten moesten samenstellen.” Dit was ook de basis van de ontwikkeling van nieuwe concepten. “Het was bijvoorbeeld een gegeven dat 39 procent van de bezoekers in 2010 het park verliet om elders het avondeten te nuttigen. Daarop hebben we ingespeeld met onder meer nieuwe horecaconcepten rondom de nieuwe attractie Aquanura. Nu eet niet 39 procent, maar 29 procent nog elders.” Ook is de gasttevredenheid gestegen van een 7,4 naar een 7,7. “Maar we zijn er nog niet. De mens, de medewerker, is de belangrijkste factor om de gasttevredenheid verder te verhogen. Daarin investeren we ook met trainingen. We moeten naar minimaal een 8. De gast moet ambassadeur worden.”

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid