De Haan ontwikkelt Tony’s voor onbemand tankstation

Petrol – Een shopconcept bij een onbemand tankstation dat net zo goed in een winkelstraat kan verschijnen: zo ziet het nieuwste shopconcept Tony’s van De Haan Minerale Oliën er uit. Deze week opende de eerste vestiging in Dordrecht. Volgende maand in Eindhoven volgt de tweede vestiging van de ‘delicatessezaak van de petrolsector’.

Een shop bij een tankstation waar een heuse barista koffie bereidt, waar kwaliteitsbrood van de Rotterdamse bakker Bussing wordt verkocht, waar thee van Dammann verkrijgbaar is en waar taart van de Amsterdamse Firma Taart naast de bonbons van Leonidas worden verkocht is geen tankstation meer te noemen, maar eerder de delicatessezaak. Tankshop 4.0 als aanduiding, komt ook in de buurt. Een winkelruimte van 100 vierkante meter met hoge en lage zitjes, cadeauartikelen van niveau en waarin de gast wegwijs wordt gemaakt in de wereld van thee als het gaat om watertemperatuur en de tijd die de thee moet trekken (fusiontime, red.). Patrick Vanwersch van de Haan Oliën wil met het nieuwste shopconcept voor onbemande tankstations meer dan een stap voorwaarts zetten. Zelfs een zelfstandig koffiehuis kan moeilijk in kwaliteit wedijveren met die van Tony’s. Die kwaliteit wordt vooral geborgd door de samenwerking met CoffeeLab van Jeroen Veldkamp. CoffeeLab zorgt voor de juiste bonenmelange, de correcte instellingen van de apparatuur en de training van het personeel, bij  Tony’s gastvrouwen en gastheren genoemd. Wie €1,89 vraagt voor een kop koffie mag die kwaliteit verwachten. Of de gast het nu meeneemt of ter plekke drinkt uit een porseleinen kopje.

Tony’s kent een ‘to-go’ gedeelte in de winkel en een ‘to-stay’. De counter splitst die twee werelden feitelijk door de puntvormige balie. Voor de snelle gast zijn er de traditionele producten, alleen gereduceerd tot enkele hardlopers. Totaal telt Tony’s 600 sku’s. Bij dranken zijn veertig soorten verkrijgbaar. Vanwersch: “In alles hebben we getracht de keuze zoveel mogelijk te beperken. Daarom alleen de hardlopers, want het gaat om rotatie. Bij de exclusievere producten, zoals de specialiteiten van kaas hebben we gekozen voor de hardere soorten met een lange houdbaarheid, om de derving te beperken.”

Veel producten worden ook aangeboden onder de eigen naam Tony’s. Voor de versproducten is dat ‘Vers van Tony’s’ en bij de overige producten zoals noten is dat ‘Noten van Tony’s’. De naam Tony’s wordt ook bedrukt op de koffiebekers voor onderweg. Vanwersch heeft daarvoor speciale stempels via het Coffeelab, die in verschillende kleuren inkt op de koffiebekers worden aangebracht. Hierdoor ontstaat volgens de ondernemer een ambachtelijke uitstraling en krijgt de koffiebeker ook iets persoonlijks. “Het zijn stappen om het merk Tony’s bekendheid te geven en het merk te laden.”

Zo’n 400 gasten per dag verwacht Vanwersch om het concept te laten slagen. Die zijn er nu nog niet, omdat het station een tijdlang gesloten is geweest. “Klanten moeten de weg weer vinden. Ook de mensen uit de buurt zijn van belang. Het moet een locatie zijn waar mensen graag even verblijven omdat de kwaliteit goed is en er cadeaus verkrijgbaar zijn die je niet overal kunt kopen.” Om de tankende gasten te wijzen op het assortiment wordt een tv-scherm opgehangen die de tankende klant laat zien wat er binnen gebeurt en te koop is. Vanwersch: “Tijdens het tanken hebben mensen even het geduld om te kijken wat er is, een mooi moment om ze dan te overtuigen even binnen te stappen.”

Vanwersch verwacht dat binnen De Haan er ruimte is voor zo’n 20 stations met het concept Tony’s. Een aantal dat kan groeien als de ontwikkeling naar onbemand verder doorzet. Hij ziet ook mogelijkheden om het als concept neer te zetten bij andere onbemande stations van derden. “Hier hebben wij zeker interesse in.” Zelfs als stand-alone concept zou het kunnen functioneren, is de overtuiging van Vanwersch. “In dat opzicht doet Tony’s in niets denken aan een tankstationshop.”

(In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over het nieuwe shopconcept voor onbemande tankstations van De Haan)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek