‘De plantaardige biefstuk wordt snel gewoon’

Ploumen bij de ondertekening van het IMVO Convenant Plantaardige Eiwitten

Convenant - Minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft maandag in aanwezigheid van enkele partijen het IMVO Convenant Plantaardige Eiwitten ondertekend.

Producenten en andere betrokken partijen spreken in het convenant af om duurzaam geproduceerde plantaardige eiwitten internationaal beter beschikbaar en aantrekkelijker maken. Een dag na de ondertekening van het convenant IMVO Plantaardige Eiwitten staan de media bol dat Unilever en andere multinationals vaart willen maken met de productie van het plantaardige biefstuk. Vivera, een van de ondertekenaars van het convenant, meldde bij de presentatie gisteren al, bij mondde van commercieel manager Gert Jan Gombert, dat de omzet van het bedrijf de afgelopen twee jaar met 70% per jaar is gestegen. De plantaardige biefstuk komt er dus snel aan en, wellicht sneller dan tot voor kort werd gedacht, wordt die ook snel heel gewoon.

Groei

Plantaardige eiwitten zitten al een tijdje in de lift. De groei van de wereldbevolking en de daarmee toenemende vraag naar voedsel, maakt het immers noodzakelijk uit te zien naar andere bronnen dan dierlijk eiwit. Plantaardige eiwitten bieden daarvoor een goed alternatief. Die zijn volgens sommige partijen gezonder en belasten de planeet minder. Belangrijk in de hele discussie wat de voorkeur geniet, is dat dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten naast elkaar blijven bestaan; ze hebben elkaar namelijk nodig.

Dat laat ook Ploumen weten: "Willen we in de toekomst wereldwijd voor iedereen voldoende gezond voedsel en het gebruik van land en water terugdringen, dan is een andere wijze van voedselproductie en consumptie onvermijdelijk. Een productie die gericht is op meer plantaardige eiwitten in ons eten, maar die óók duurzaam is. Het IMVO Convenant Plantaardige Eiwitten is daarom een zeer belangrijke stap", aldus Ploumen.

Alternatieven

Maandag ging het vooral over plantaardige eiwitten en de mogelijkheden daarvan voor oplossingen in ontwikkelingslanden. Maar ook in Europa neemt de vraag naar voedsel toe en zal er gekeken moeten worden naar alternatieven voor dierlijk eiwit. Dat grote bedrijven er zich mee gaan bemoeien - Unilever heeft de plannen nog niet bevestigd - is alleen maar goed. Dit vindt ook Gombert: “Multinationals als Unilever en Nestlé kunnen een versnelling brengen in de acceptatie van plantaardige eiwitproducten bij de consument. Voor onze bedrijven ontstaan er dan weer mogelijkheden op het terrein van private label.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek