Dertig formules goed voor grootste deel omzet aan voedings- en genotmiddelen'


Analyse – De vijfhonderd grootste foodretail- en foodservicemerken van Nederland vertegenwoordigen een omzetwaarde van ruim €41 miljard op een totale Nederlandse foodomzet van ruim €57 miljard, zo blijkt uit de Food 500 van het FSIN. “Dat betekent dat de vijfhonderd grootste spelers goed zijn voor 72 procent van de totale omzet aan voedings- en genotmiddelen. De dertig grootste formules nemen het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening: bijna €33 miljard”, concludeert het FSIN. De meeste Nederlanders halen hun eten en drinken nog altijd in de supermarkt. De top-10, aangevoerd door Albert Heijn, van de omzetranglijst ‘FSIN Food 500’ over het jaar 2014 bestaat uitsluitend uit supermarkten. Het eerste foodservicemerk in de ranglijst is McDonald’s op nummer 12 met een omzet van ruim 650 miljoen euro. Foodservice De top-10, aangevoerd door Albert Heijn, van de omzetranglijst ‘FSIN Food 500’ bestaat uitsluitend uit supermarkten. Het eerste foodservicemerk in de ranglijst is McDonald’s op nummer 12. Met deze positie staat McDonald’s een plaats lager dan in de eerste FSIN Food 500 van 2013. Andere pure foodservicebedrijven zijn NS Stations op plek 22 met een omzet van 325 miljoen euro en Van der Valk op plek 25 met een omzet van ruim 280 miljoen euro. Tientallen Hoewel de totale foodomzet in Nederland maar mondjesmaat groeit, doen nieuwe spelers zich gelden in de FSIN Food 500. Dit betekent dus dat vele tientallen miljoenen euro’s aan omzet verschuiven van traditionele merken naar nieuwe formules. Relatief nieuwe merken die groeien zijn onder meer AH to go, kratbezorger HelloFresh, Nespresso, verschillende wijnwebshops, supermarkten als Marqt en Ekoplaza en fysieke en virtuele foodplatforms als Markthal Rotterdam en Thuisbezorgd.nl. Hotels De omzetten in de Food 500 gaan overigens alleen over de omzet aan voedings- en genotmiddelen. Met name voor supermarkten en hotels is deze omzet dus lager dan hun eigen totaalomzet. Non-food en hotelkameromzetten worden in ons pure foodoverzicht niet meegerekend. De Top-25 van de FSIN Food 500 1. AH Supermarkten (9090,0) 2. Jumbo (4100,0) 3. Lidl (2505,0) 4. Aldi (2010,0) 5. Plus (1890,0) 6. C1000 (1890,0) 7. Dirk (1108,0) 8. Albert Heijn XL (928,8) 9. Coop (866,3) 10. Emté (847,0) 11. Hoogvliet (652,3) 12. McDonald’s (651,8) 13. Deen (623,7) 14. DekaMarkt (623,5) 15. HEMA (459,5) 16. Vomar Voordeelmarkt (452,0) 17. Gall & Gall (385,0) 18. Spar (353,9) 19. Keurslagers (353,6) 20. Nettorama (330,0) 21. Sodexo Nederland (325,0) 22. NS Stations Retail (325,0 23. Jan Linders (305,8) 24. Poiesz (281,0) 25. Van der Valk (280,5) (tussen haakjes de berekende pure omzet aan voedings- en genotmiddelen x miljoen euro, over 2014) Bron: @FoodClicks/FSIN  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid