Detailhandel zet in september bijna 6 procent meer om; webwinkels plussen 19 procent
Nieuws - De detailhandel in Nederland heeft in september 5,8 procent meer omgezet dan in september 2016, meldt het CBS. De verkopen waren 4,4 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is er online ruim 23 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 7 procent hoger dan in september 2016. De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in september een omzetstijging van ruim 2 procent. Het volume kromp echter met bijna 1 procent. De ontwikkeling van de omzet en het volume van de supermarkten en de speciaalzaken was vrijwel hetzelfde. Beide realiseerden ruim 2 procent meer omzet, maar bijna 1 procent minder volume. Online De online omzet lag volgens het CBS in september ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogenaamde multi-channelers, groeide met bijna 31 procent. Bron: CBS/@FoodClicks Nieuws - De detailhandel in Nederland heeft in september 5,8 procent meer omgezet dan in september 2016, meldt het CBS. De verkopen waren 4,4 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is er online ruim 23 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 7 procent hoger dan in september 2016. De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in september een omzetstijging van ruim 2 procent. Het volume kromp echter met bijna 1 procent. De ontwikkeling van de omzet en het volume van de supermarkten en de speciaalzaken was vrijwel hetzelfde. Beide realiseerden ruim 2 procent meer omzet, maar bijna 1 procent minder volume. Online De online omzet lag volgens het CBS in september ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogenaamde multi-channelers, groeide met bijna 31 procent. Bron: CBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Economie groeit met 0,4% in vierde kwartaal 2023
Analyse - In de laatste drie maanden van 2023 is er meer geld uitgegeven dan gedacht. Hierdoor is de Nederlandse economie iets sterker gegroeid dan eerder werd verwacht. De groei van de economie is in het vierde kwartaal uitgekomen op 0,4 procent.
Lees berichtCBS: Inflatie daalt naar 2,8% in februari door voeding
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in februari 2,8 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In januari was de inflatie 3,2%.
Lees berichtMinder faillissementen in februari, maar horeca stijgt
Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.
Lees berichtOmzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal
Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.
Lees berichtEconomie groeit in vierde kwartaal 2023 met 0,3 procent
Analyse – In het vierde kwartaal is de economie in Nederland weer voor het eerst gegroeid met 0,3 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dat betekent het einde van een lichte recessie in ons land.
Lees berichtCafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Lees bericht