Distributieaandeel Jupiler en Hertog Jan groeien, Heineken daalt

Marktontwikkeling - In de biercategorie groeit het distributieaandeel in de Horeca van Jupiler en Hertog Jan het sterkst in de afgelopen 4 jaar. Het aandeel van het grootste merk Heineken daalde met bijna 4 procentpunt naar 34%.

Dat blijkt uit een analyse van bureau Datlinq, dat data verzamelt over de markten van eten en drinken. Uit de gegevens blijkt verder dat bij de overige merken in de top 10 Bavaria ook groeit en Grolsch stabiel blijft.

Verder valt de lokale dominantie op van een aantal biermerken, uit de Datlinq-cijfers op. Zo zijn Bavaria (19%) en AB InBev (37%) merken sterk vertegenwoordigd in Brabant. Grolsch is met 44% de absolute nummer 1 in Overijssel en Brand is met 26% het grootste merk in Limburg. Het merk Heineken heeft in 8 provincies een hoger aandeel dan 30%.

De Telegraaf meldde vanmorgen dat er een ware veldslag plaatsvindt in het Nederlandse cafélandschap. In slechts vijf jaar tijd is het aantal cafébars in ons land gedaald van 8400 tot 7200. Banken zouden inmiddels spreken over een kaalslag, want in 2001 waren er nog 11.000 cafés in ons land.

Bron: Datlinq/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek