Domino’s gestart in thuisstad van de pizza, Milaan


Fastservice - De Amerikaanse pizzaketen Domino’s Pizza heeft twee vestigingen geopend in de stad waar de pizza geboren werd: het Italiaanse Milaan. Domino’s wilt zich in Italië niet onderscheiden met populaire Amerikaanse pizzavarianten, maar op het gebied van online bestellen, bezorgen en service. De media in Italië fronsen hun wenkbrauwen: een Amerikaanse pizzaketen probeert voet aan de grond te krijgen in het land waar de pizza Margherita is voorgedragen om te worden opgenomen in de Unesco-lijst van Werelderfgoed? Toch is dit wat Domino’s Pizza heeft gedaan. Dit voorjaar opende het twee afhaalpizzeria’s in Milaan, de geboorteplaats van de beroemdste pizza ter wereld. Volgens Domino’s heeft het bedrijf ‘na zorgvuldig marktonderzoek’ besloten dat er een niche in de markt is. Domino’s luisterde vooral naar de klachten van de Italiaanse consument. De niche is dan ook niet de pizza op zichzelf, maar het gemak voor en de service naar de consument. Bezorgen “Ik heb het specifiek over bezorgen”, aldus Domino’s Pizza Italia franchiser Alessandro Lazzaroni tegen Fox News. “Naast een warme pizza en topkwaliteit pizza, draait het vooral om service, om mensen. De Italiaanse consument is bij Domino’s slechts een paar muisklikken verwijderd van een goede, lokale, versgemaakte pizza die in een paar minuten bij hem thuis wordt bezorgd.” Lazzaroni heeft nu twee Domino’s in Milaan en wil er vóór het einde van het jaar nog twaalf openen, allemaal in Milaan. Volgens marketing manager Alessandra Provasi zijn de reacties van de consument in Italië enthousiast. “Ze willen knoflookbrood proberen, heerlijke sauzen en pizza barbecue-kip. Waarom zou Domino’s hier beginnen als we geen kip op de pizza kunnen doen?” Servicemodel Ondanks dat Italianen bereid blijken ham- en ananaspizza’s te willen proberen, is het vooral het Amerikaanse servicemodel dat aanspreekt. Het online kunnen bestellen en via een trackingsystheem kunnen volgen waar de bestelling zich bevindt, zijn de punten waarmee Domino’s zich onderscheidt. Hoewel Domino’s een Amerikaanse pizzaketen is, worden de pizza’s in Italië belegd met uit de regio afkomstige ingrediënten en ter plekke vers gemaakt door Italianen. Of Domino’s een succes wordt in het thuisland van de pizza, moet worden afgewacht. “Domino’s is een vreemde pizza, maar wel lekker”, zo hoort Fox News. Domino’s Pizza telt momenteel 12.100 vestigingen in meer dan tachtig landen. Fastservice - De Amerikaanse pizzaketen Domino’s Pizza heeft twee vestigingen geopend in de stad waar de pizza geboren werd: het Italiaanse Milaan. Domino’s wilt zich in Italië niet onderscheiden met populaire Amerikaanse pizzavarianten, maar op het gebied van online bestellen, bezorgen en service. De media in Italië fronsen hun wenkbrauwen: een Amerikaanse pizzaketen probeert voet aan de grond te krijgen in het land waar de pizza Margherita is voorgedragen om te worden opgenomen in de Unesco-lijst van Werelderfgoed? Toch is dit wat Domino’s Pizza heeft gedaan. Dit voorjaar opende het twee afhaalpizzeria’s in Milaan, de geboorteplaats van de beroemdste pizza ter wereld. Volgens Domino’s heeft het bedrijf ‘na zorgvuldig marktonderzoek’ besloten dat er een niche in de markt is. Domino’s luisterde vooral naar de klachten van de Italiaanse consument. De niche is dan ook niet de pizza op zichzelf, maar het gemak voor en de service naar de consument. Bezorgen “Ik heb het specifiek over bezorgen”, aldus Domino’s Pizza Italia franchiser Alessandro Lazzaroni tegen Fox News. “Naast een warme pizza en topkwaliteit pizza, draait het vooral om service, om mensen. De Italiaanse consument is bij Domino’s slechts een paar muisklikken verwijderd van een goede, lokale, versgemaakte pizza die in een paar minuten bij hem thuis wordt bezorgd.” Lazzaroni heeft nu twee Domino’s in Milaan en wil er vóór het einde van het jaar nog twaalf openen, allemaal in Milaan. Volgens marketing manager Alessandra Provasi zijn de reacties van de consument in Italië enthousiast. “Ze willen knoflookbrood proberen, heerlijke sauzen en pizza barbecue-kip. Waarom zou Domino’s hier beginnen als we geen kip op de pizza kunnen doen?” Servicemodel Ondanks dat Italianen bereid blijken ham- en ananaspizza’s te willen proberen, is het vooral het Amerikaanse servicemodel dat aanspreekt. Het online kunnen bestellen en via een trackingsystheem kunnen volgen waar de bestelling zich bevindt, zijn de punten waarmee Domino’s zich onderscheidt. Hoewel Domino’s een Amerikaanse pizzaketen is, worden de pizza’s in Italië belegd met uit de regio afkomstige ingrediënten en ter plekke vers gemaakt door Italianen. Of Domino’s een succes wordt in het thuisland van de pizza, moet worden afgewacht. “Domino’s is een vreemde pizza, maar wel lekker”, zo hoort Fox News. Domino’s Pizza telt momenteel 12.100 vestigingen in meer dan tachtig landen.

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid