Duurzaam voedsel blijft belangrijke groeimarkt


Duurzaamheid - Duurzaam voedsel blijft de belangrijkste groeimarkt in retail en foodservice. De groei is stabiel, maar deze opwaartse trend is tegengesteld aan de ontwikkeling bij conventioneel voedsel. Dat staat de lezen in de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 van het Ministerie van Economische Zaken. De monitor geeft een overzicht van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het jaar 2012. De cijfers hebben betrekking op de in Nederland verkrijgbare producten in de belangrijkste afzetkanalen, gebaseerd op de omzet van gelabelde producten, d.w.z. producten voorzien van een keurmerk met onafhankelijke controle. Uit de rapportage blijkt dat de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel  in 2012 stegen met 25,2 procent. De bestedingen aan conventioneel voedsel daalden daarentegen in 2012 met 0,3 procent. De groei van de totale bestedingen aan voedsel in Nederland in 2012 met 0,8 procent, is dus geheel te danken aan de verschuiving naar duurzamer voedsel, valt te lezen. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg van 4,4 naar 5,5 procent. Alle verkoopkanalen hebben - net als in 2011 - bijgedragen aan de groei. De verwachting van het ministerie van EZ van 15 procent omzetgroei van producten met een duurzaamheidskeur- of kenmerk is daarmee ruimschoots gehaald. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid