E-commerce vraagt om focus'


E-commerce - Steeds meer foodbedrijven zetten e-commerce hoog op de agenda. Jorij Abraham van het onderzoeksprogramma Shopping2020 adviseert de partijen daarbij focus aan te brengen. “Zorg dat je aan de voorkant je duidelijk profileert, mik op bepaalde gemeenschappen, mensen die bijvoorbeeld niet graag thuiskoken, mensen die alleen koosjer eten of richt je op bepaalde bevolkingsgroepen, zoals Aziaten. Vervolgens gaat het erom dat je aan de achterkant de logistiek goed en verstandig in elkaar steekt”, vertelt Abraham in een interview met @FoodClicks. De bedrijven die online stappen willen zetten moeten volgens Abraham ook rekening houden met een aantal bedreigingen. Abraham noemt er, naast de komst van buitenlandse toetreders met Amazon als meest concrete voorbeeld, één. “De eerste is de share-economie. Met andere woorden, het delen van producten met elkaar, zonder tussenkomst van een retailer. Denk aan Thuisafgehaald.nl, dat rap aan populariteit wint.” Thuisafgehaald.nl is een virtueel kookplein waar de hobbykok maaltijden deelt met mensen uit de buurt. “Perfect voor alleenstaanden of gezinnen die geen zin hebben om te koken en een verantwoorde en gezonde maaltijden willen hebben.” Logistiek Ook het logistieke aspect is volgens Abraham essentieel voor succes. “Waarom is Albert.nl minder succesvol als het gaat om de consumentenmarkt? Het is duur en complex om per huishouden één drop te doen.” Hij ziet hierin best een rol weggelegd voor de pizzakoerier. “Waarom bezorgen zij alleen ’s avonds, en alleen maaltijden? Via thuisbezorg.nl worden maandelijks meer dan één miljoen maaltijden bezorgd, waarom nemen die bezorgers ook niet andere producten mee, van boodschappen tot non-foodproducten.” Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid