Effect gesloten stationspoortjes op horeca groter dan gemeld door NS

Vooral op doorgangsstations van het ene deel van de stad naar het andere deel en waar geen vrije traverse mogelijk is, is de omzetdaling merkbaar

Reizigersshops - Het negatieve effect op de horecabestedingen na afsluiting van het stationsgebied door stationspoortjes is groter dan NS laat weten. Dat zeggen insiders binnen NS Stations, de exploitant van veel stationshoreca.

Volgens woordvoerder Hessel Koster is de omzetdip na afsluiting van het stationsdeel te verwaarlozen op basis van metingen op Rotterdam CS. Bovendien was die dip na een jaar weer hersteld, zo laat Koster weten. Insiders zeggen dat het effect echter vele malen groter is en dat het herstel van de dip ook komt omdat prognoses zijn aangepast. Maar hoe groot de daling is kunnen zij niet aangeven, wel dat het in de ‘enkele procenten’ loopt. Vooral op doorgangsstations van het ene deel van de stad naar het andere deel en waar geen vrije traverse mogelijk is, is de omzetdaling duidelijk merkbaar, zo laten zij weten.

Keuze
Volgens Koster maakt NS een keuze en kiest het voor veiligheid van de reiziger en het stationsgebied. De retailactiviteiten zijn ondergeschikt. Met de op handen zijnde aanbesteding van de eigen formules is dat geen onbelangrijk signaal naar eventuele kandidaatsexploitanten. De omzetcijfers uit het verleden zijn dus enigszins geflatteerd. Vooralsnog is de uitbesteding van de horecazaken onderwerp binnen de ondernemingsraad van de NS. Die is namelijk tegen uitbesteding, omdat de winkels juist de winstgevende tak  van de NS zijn. Het feit dat NS de retailformules niet verkoopt, maar in concessie uitgeeft en zo – naar eigen zeggen - de regie houdt over openingstijden en de kwaliteit en diversiteit van het aanbod, verandert vooralsnog niets aan het standpunt.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk