EU-campagne moet daling broodconsumptie stoppen

Woordvoerder David de Bruijn van het Nederlands Bakkerij Centrum bij de aftrap van de Europese campagne

Campagne - De campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ moet de daling in de broodconsumptie in Nederland en België stoppen. De aftap van een grootscheepse Europese campagne daartoe vond gisteren plaats in Breda en is de komende drie jaar volop zichtbaar via alle mediakanalen en op de stations.

In totaal wordt er €6,75 miljoen euro uitgetrokken voor de campagne, waarvan de EU €5,4 miljoen euro subsidieert. De campagne wordt een ode aan het brood en gaat eind maart voor de consument van start. Tijdens de startperiode van de campagne zal er onder andere op de stations gratis brood worden uitgedeeld aan treinreizigers.

Kernwaarden

In de campagne staan vijf kernwaarden centraal, die de ode aan brood kracht bij moeten zetten. Dat zijn: fantastisch in eenvoud, smaakvol, voedzaam, veelzijdig en onderdeel van de Europese eetcultuur. Of zoals werd aangegeven: met brood sta je op en ga je mee naar bed. Bij de campagne zijn alle Nederlandse en Belgische broodpartijen aangesloten vanuit de industrietak als de ambachtelijke sector. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier en op deze schaal samengewerkt.

Deuken

De afgelopen jaren heeft het imago van brood flinke deuken opgelopen. Onder andere dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en spookverhalen in de (sociale) media hebben ervoor gezorgd dat het vertrouwen in brood gedaald is. De consument is hierdoor in verwarring geraakt. De campagne zal de consument bevestigen dat brood lekker, veelzijdig en voedzaam is.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek