Facilicom ziet omzet en winst licht stijgen


Catering - Facilitaire dienstverlener Facilicom Services Group uit Schiedam zag in 2014 de concernomzet en de nettowinst licht stijgen. De geconsolideerde omzet bedroeg 1.030 miljoen euro, tegen 1.018 miljoen euro in 2013. De nettowinst groeide van 22,2 miljoen euro in 2013 naar 23,4 miljoen euro in 2014. Dit meldt het familiebedrijf op de vernieuwde website. Facilicom ziet het aantal in gebruik zijnde vierkante meters bij kantoorgebouwen in Nederland sterk afnemen. Organisaties hebben steeds minder kantoorpersoneel in dienst, huisvesten de medewerkers steeds vaker flexibel op minder werkplekken en verruimen de mogelijkheden om thuis of op locatie te werken.  Minder vierkante meters leiden automatisch tot minder vraag naar facilitaire diensten en daarmee tot doorgaande krimp en prijsconcurrentie. Wel ziet het bedrijf een positieve trend dat opdrachtgevers steeds meer aandacht besteden aan onderscheidende elementen zoals kwaliteit, imago en verantwoordelijk marktgedrag, hoewel dat nog steeds een minderheid van de markt is. ‘Wij zien daarnaast wel dat binnen de krimpende markt de vraag naar integrale dienstverlening toeneemt’, vertelt Hans Gennissen, president directeur Facilicom Services Group. ‘Opdrachtgegevens willen in één contract volledig ontzorgd worden.’ Zorg en welzijn Met de overgang van veel zorgdiensten van rijksoverheid naar gemeenten is de zorgmarkt sterk in beweging. Gemeenten worstelen met de organisatie van de nieuwe toebedeelde taken. Voor nieuw toetredende partijen op deze markt, zoals de Facilicom-zorgdivisie Incluzio, biedt dat veel mogelijkheden. De vraag naar zorg blijft door maatschappelijke ontwikkelingen immers groeien, terwijl de budgetten onder druk blijven staan. Voor creatieve en innovatieve aanbieders schept dat kansen om met een moderne, bedrijfsmatige benadering de kwaliteit van de zorg in stand te houden tegen lagere kosten. ‘Samen met sterke partners in de zorg en het sociale domein zijn we nu al actief in de vier grote gemeenten van ons land’. Ook 2015 wordt een uitdagend jaar. Het bedrijf verwacht voor facilitaire dienstverlening in Nederland geen verbetering in de marktomstandigheden. ‘We streven er in 2015 wederom naar om de omzet op peil te houden. De focus ligt dan ook voornamelijk op klantgerichtheid, want klanten nemen minder meters in gebruik maar eisen wel een hogere kwaliteit van dienstverlening,’ aldus Hans Gennissen. Bron: Facilicom

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid