Fairtrade-chocolade onder vuur


Fairtrade – Diverse media melden dat fairtrade-chocolade een wassen neus is. De belofte die de organisatie maakt aan cacaoboeren en consumenten blijkt niet waar te zijn. Het Nederlands Dagblad meldde het bericht als eerste, waarna het werd overgenomen door het persbureau ANP en vervolgens in vrijwel alle landelijke dagbladen verscheen. Volgens de berichtgeving houden de kopers van de 'eerlijke' chocolade vooral de kantoren, salarissen en zakenreizen van de organisatie in stand. De Afrikaanse boer blijft nog steeds arm en gedesillusioneerd achter, luist de conclusie. Dat consumenten meer betalen voor het in stand houden van de organisatie dan wat Max Havelaar (het Nederlandse Fairtrade-keurmerk) teruggeeft aan een arme cacaoboer is op zich niet unfair, maar van belang is wel dat de organisatie de eigen kosten zo laag mogelijk houdt. Volgens Max Havelaar ontstaat het verschil vooral doordat de cooperaties in de Afrikaanse landen te veel geld voorzichzelf opeisen, waardoor de boer een lagere prijs in handen krijgt. Max Havelaar ontvangt voor elke verkochte reep 2,5 procent - zo'n 4 cent per reep. De cacaoboer in Afrika krijgt, volgens het Nederlands Dagblad niet meer dan 2 cent extra voor diezelfde reep. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid