Fastned verliest rechtszaak van de Staat
Petrol - Fastned heeft opnieuw een kort geding tegen de Staat verloren. De uitbater van laadstations langs de snelwegen wilde voorkomen dat de Staat vergunningen uitgeeft aan oliemaatschppijen om laders te plaatsen bij locaties waar Fastned al een concessie heeft. Drie maal probeerde Fastned concurrenten als Shell of Esso te weerhouden van het openen van stroomlaadpunten bij tankstations waar ook Fastned actief is. Drie maal bleef de exploitant van 63 snellaadstations gedesillusioneerd achter. Twee keer ging het kort geding over een individueel laadstation, de derde uitspraak ging over alle laadstations in Nederland. Het bedrijf klaagde de Staat aan omdat het de concurrentiestrijd met tankstations niet eerlijk vindt: zij mogen wel met hen concurreren, maar zij niet met de tankstations. Tankstations hebben namelijk wel toestemming om een oplaadpunt voor elektrische auto's te openen, maar Fastned en Mister Green, ook bij de rechtszaak betrokken, mogen geen kop koffie verkopen of toiletbezoek faciliteren. Benzine en diesel verkopen mogen Fastned en Mister Green evenmin. Voor wat betreft de shops, ook dat heeft Fastned eerder aangevochten. De rechtbank in Amsterdam oordeelde destijds dat Rijkswaterstaat de weigering van de vergunning aan Fastned slecht had onderbouwd en daarom de aanvraag opnieuw in behandeling moet nemen. Concessie In de meest recente uitspraak ging het om plekken waarvoor al een concessie is verleend voor laadpunten van Fastned of MisterGreen. De rechter oordeelde dat toen de Staat het toestond dat andere partijen dan tankstations laadpunten voor elektrische auto's gingen uitbaten, dat een uitbreiding was van bestaand beleid. Ondanks dat de Staat het woord concessie gebruikte, was het dit niet, meende de rechter. Daardoor konden Fastned en MisterGreen zich ook niet beroepen op een Europese richtlijn. Petrol - Fastned heeft opnieuw een kort geding tegen de Staat verloren. De uitbater van laadstations langs de snelwegen wilde voorkomen dat de Staat vergunningen uitgeeft aan oliemaatschppijen om laders te plaatsen bij locaties waar Fastned al een concessie heeft. Drie maal probeerde Fastned concurrenten als Shell of Esso te weerhouden van het openen van stroomlaadpunten bij tankstations waar ook Fastned actief is. Drie maal bleef de exploitant van 63 snellaadstations gedesillusioneerd achter. Twee keer ging het kort geding over een individueel laadstation, de derde uitspraak ging over alle laadstations in Nederland. Het bedrijf klaagde de Staat aan omdat het de concurrentiestrijd met tankstations niet eerlijk vindt: zij mogen wel met hen concurreren, maar zij niet met de tankstations. Tankstations hebben namelijk wel toestemming om een oplaadpunt voor elektrische auto's te openen, maar Fastned en Mister Green, ook bij de rechtszaak betrokken, mogen geen kop koffie verkopen of toiletbezoek faciliteren. Benzine en diesel verkopen mogen Fastned en Mister Green evenmin. Voor wat betreft de shops, ook dat heeft Fastned eerder aangevochten. De rechtbank in Amsterdam oordeelde destijds dat Rijkswaterstaat de weigering van de vergunning aan Fastned slecht had onderbouwd en daarom de aanvraag opnieuw in behandeling moet nemen. Concessie In de meest recente uitspraak ging het om plekken waarvoor al een concessie is verleend voor laadpunten van Fastned of MisterGreen. De rechter oordeelde dat toen de Staat het toestond dat andere partijen dan tankstations laadpunten voor elektrische auto's gingen uitbaten, dat een uitbreiding was van bestaand beleid. Ondanks dat de Staat het woord concessie gebruikte, was het dit niet, meende de rechter. Daardoor konden Fastned en MisterGreen zich ook niet beroepen op een Europese richtlijn.
Auteur: Steffen van Beek