Fastservice groeit in aantallen vestigingen, de cafetaria’s alleen niet


Horeca- De fastservicerestaurants groeien tegen de verdrukking in. Daar waar de traditionele horeca onder druk staat als het gaat om aantal vestigingen, doen de lunchrooms, afhaal- en bezorgservices, mobiele verkooppunten en grillrooms het goed. De cafetaria’s dalen daarentegen wel. Dit blijkt uit cijfers van databureau Datlinq. Het aantal outlets in de traditionele horeca staat, volgens het bureau,  onder druk wat resulteert in een dalend aantal outlets in de segmenten full service (restaurants), drankverstrekkers en logiesverstrekkkers.  De sterkste daling in de horeca vindt plaats binnen de segmenten drankverstrekkers (o.a. cafés en discotheken)  en in restaurants (-1.144 outlets; -7%). Het quickservice segment is door een scherpere prijspositionering een van de weinige segmenten met een groeiend aantal outlets in de foodservice markt. De groei in quickservice wordt breed gedragen door een groeiend aantal outlets in o.a. lunchrooms (+489 outlets), afhaal/ bezorgservice (+ 796 outlets), mobiele verkoop (+ 502 verkooppunten) en shoarmazaken/grillrooms (+492 outlets). De quickservice sector speelt hierbij in op veranderend consumentengedrag waarbij buitenshuis gezocht wordt naar "goedkopere" oplossingen. Het aantal restaurants met een Nederlandse/Franse keuken daalde de afgelopen 4 jaar met ruim 1500 outlets o.a. door een verschuiving naar lunchrooms, eetcafés en restaurants met een internationale keuken (o.a. Grieks, Italiaans, Aziatisch) en wordt mede veroorzaakt door het relatief hoge prijsniveau van restaurants met een Nederlandse/Franse keuken. Het aanbod van restaurants daalde onder de grote steden in Den-Haag het sterkst met 14%. Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid