FHC Formulebeheer bezoekt met ondernemers ‘foodstad’ Eindhoven


Formulenieuws - Op dinsdag 29 en woensdag 30 mei werd door FHC Formulebeheer een trendtour georganiseerd in Eindhoven met als doel het inspireren van ondernemers op het gebied van food. Naast ondernemers sloten er ook een viertal fabrikanten aan om mee te kijken in deze diverse stad. In anderhalve dag werd stilgestaan bij de verschillende Amerikaanse ketens die zich er vestigen, maar ook zeker aan de zelfstandig ondernemer met een uniek concept. Door: Chantal van der Meer (FHC) Het duurde even voordat de ondernemers enthousiast werden. Na Londen en Barcelona naar Eindhoven? Daar moesten ze even aan wennen. Maar zowel de meegekomen ondernemers als aangesloten fabrikanten waren verrast door wat de stad te bieden heeft op het gebied van foodtrends. “Ben onder de indruk van Eindhoven en de foodmogelijkheden.” Ronald Hemsing, Izico food group. Meer Amerikaanse ketens in Nederland Steeds meer Amerikaanse ketens vestigen zich in Nederland. Iets wat je vooral op en rond Utrecht Centraal zag gebeuren, maar nu weten deze bedrijven ook Eindhoven te vinden. Het internationale karakter van de stad, ontstaan vanuit de grote bedrijven en de Technische Universiteit, is een belangrijke drijfveer. Net als de groei in de horeca in ons land. Hoewel het bij Five Guys en Taco Bell op het moment van ons bezoek erg rustig was, is er voldoende inspiratie op te doen. Bij Five guys draait alles om personaliseren, waar Taco Bell juist heel erg inspeelt op de interesse in de internationale keuken. Je bestelt hier Mexicaans eten zoals een burrito, taco of loaded fries. Met elkaar proeven we een aantal producten. Bij de spicy burrito springen de tranen in de ogen bij Marketing Managers Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer en Geor Schuurman van Remia. “Deze is wel erg pittig”. De derde Amerikaanse keten die tijdens de tour werd gespot, is Dunkin Donuts. Mensen stonden echt in de rij voor een heerlijke donut in één van de verschillende varianten. Voor de ondernemers goed om te zien dat de donut een veelzijdig product is, te gebruiken op een freakshake, als dessert of gewoon bij de koffie. “Deze donuts zijn ook echt lekker. Niet te vergelijken met de supermarkt”, aldus Frank Trik van Foodmaster Wormerveer. Lokaal ondernemerschap Naast de verschillende ketens is er ook veel inspirerend lokaal ondernemerschap. Bij EMMA werden we ontvangen met een heerlijke ‘bapao-achtig’ broodje. Terwijl iedereen genoot van deze snack, werd door ondernemer Joost Saris uitgelegd wat EMMA zo uniek maakt. En dat is de transparantie. In het restaurant staan klimaatkasten waar eigen kruiden gekweekt worden. Chefs knippen de kruiden voor het oog van de gast, waarna het verser dan vers geserveerd wordt. Er is een grote open keuken en achter een glazen wand is de patisserie van Pinkie Patisserie te bewonderen. In het restaurant wordt het eten niet alleen aan gasten geserveerd, maar wordt ook de catering voor veel grote bedrijven bereid. Deze mix van bedrijfsonderdelen en een unieke kijk op transparantie maakt het concept een inspiratie voor alle deelnemers van de tour. Rpel, wat is dat voor gekke naam zou je denken. Nou in Brabant is daar niks geks aan: het is de manier waarop hier “aardappel” wordt uitgesproken. En dat is waar het concept ook om draait: verse frites, gesneden in de etalage van deze urban snackbar. De frites zijn in Eindhoven inmiddels zo populair dat ook een aantal restaurants en hotels ervoor kiezen deze frites te serveren, vertelt ondernemer Roel Engelen tijdens ons bezoek. “Naast de frites bestel je hier een huisgemaakte kroket madras of één van de andere smaken of kies voor een frites Brabants of Vlaams stoofvlees.” Een echte Instagram hit zijn de tafelfrites. Er wordt een groot stuk bakpapier op tafel gelegd en daarop worden de frites en snacks ´gestort´. De Downtown Gourmet Market is de uitsmijter van de tour en wat voor één. Deze foodhal biedt onderdak aan 21 ondernemers, allemaal met een ander concept. Van burgerbar, tot Vietnamees en ijssalon. Laatstgenoemde is dan ook de meeste besproken en gefotografeerde van de tour. De ijstapas van IJssalon Kees zijn waanzinnig om te zien en om te proeven! Misschien blijft het ook wel zo bij, omdat ijs iets is waar een cafetaria zichzelf ook mee op de kaart kan zetten. Andere hoogtepunten van de tour: ●             Het systeem waarmee bij Mr. Sister de burgers worden gebakken. Maar ook hun unieke locatie in de stad en de combinatie met een hotel (in aanbouw) en de kunstgalerie. ●             De manier waarop het concept bij Yoghurt Barn tot in de puntjes is doorgevoerd. ●             De La Place counter in Jumbo city, wat bij uitrollen in de regionale supermarkten zeker voor concurrentie zal zorgen. ●             De pannetjes in plaats van gastronoombakken van Chidoz Een inspirerende tour en dit keer ‘om de hoek’. Waarbij vooral duidelijk werd dat alles draait om passie van de ondernemer, samenwerking tussen verschillende horeca en het variëren en verrassen met je kernproduct.  Volgend jaar gaat FHC met ondernemers en partners naar New York, om daar de trends van de toekomst te spotten. Bron: FHC Formulenieuws - Op dinsdag 29 en woensdag 30 mei werd door FHC Formulebeheer een trendtour georganiseerd in Eindhoven met als doel het inspireren van ondernemers op het gebied van food. Naast ondernemers sloten er ook een viertal fabrikanten aan om mee te kijken in deze diverse stad. In anderhalve dag werd stilgestaan bij de verschillende Amerikaanse ketens die zich er vestigen, maar ook zeker aan de zelfstandig ondernemer met een uniek concept. Door: Chantal van der Meer (FHC) Het duurde even voordat de ondernemers enthousiast werden. Na Londen en Barcelona naar Eindhoven? Daar moesten ze even aan wennen. Maar zowel de meegekomen ondernemers als aangesloten fabrikanten waren verrast door wat de stad te bieden heeft op het gebied van foodtrends. “Ben onder de indruk van Eindhoven en de foodmogelijkheden.” Ronald Hemsing, Izico food group. Meer Amerikaanse ketens in Nederland Steeds meer Amerikaanse ketens vestigen zich in Nederland. Iets wat je vooral op en rond Utrecht Centraal zag gebeuren, maar nu weten deze bedrijven ook Eindhoven te vinden. Het internationale karakter van de stad, ontstaan vanuit de grote bedrijven en de Technische Universiteit, is een belangrijke drijfveer. Net als de groei in de horeca in ons land. Hoewel het bij Five Guys en Taco Bell op het moment van ons bezoek erg rustig was, is er voldoende inspiratie op te doen. Bij Five guys draait alles om personaliseren, waar Taco Bell juist heel erg inspeelt op de interesse in de internationale keuken. Je bestelt hier Mexicaans eten zoals een burrito, taco of loaded fries. Met elkaar proeven we een aantal producten. Bij de spicy burrito springen de tranen in de ogen bij Marketing Managers Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer en Geor Schuurman van Remia. “Deze is wel erg pittig”. De derde Amerikaanse keten die tijdens de tour werd gespot, is Dunkin Donuts. Mensen stonden echt in de rij voor een heerlijke donut in één van de verschillende varianten. Voor de ondernemers goed om te zien dat de donut een veelzijdig product is, te gebruiken op een freakshake, als dessert of gewoon bij de koffie. “Deze donuts zijn ook echt lekker. Niet te vergelijken met de supermarkt”, aldus Frank Trik van Foodmaster Wormerveer. Lokaal ondernemerschap Naast de verschillende ketens is er ook veel inspirerend lokaal ondernemerschap. Bij EMMA werden we ontvangen met een heerlijke ‘bapao-achtig’ broodje. Terwijl iedereen genoot van deze snack, werd door ondernemer Joost Saris uitgelegd wat EMMA zo uniek maakt. En dat is de transparantie. In het restaurant staan klimaatkasten waar eigen kruiden gekweekt worden. Chefs knippen de kruiden voor het oog van de gast, waarna het verser dan vers geserveerd wordt. Er is een grote open keuken en achter een glazen wand is de patisserie van Pinkie Patisserie te bewonderen. In het restaurant wordt het eten niet alleen aan gasten geserveerd, maar wordt ook de catering voor veel grote bedrijven bereid. Deze mix van bedrijfsonderdelen en een unieke kijk op transparantie maakt het concept een inspiratie voor alle deelnemers van de tour. Rpel, wat is dat voor gekke naam zou je denken. Nou in Brabant is daar niks geks aan: het is de manier waarop hier “aardappel” wordt uitgesproken. En dat is waar het concept ook om draait: verse frites, gesneden in de etalage van deze urban snackbar. De frites zijn in Eindhoven inmiddels zo populair dat ook een aantal restaurants en hotels ervoor kiezen deze frites te serveren, vertelt ondernemer Roel Engelen tijdens ons bezoek. “Naast de frites bestel je hier een huisgemaakte kroket madras of één van de andere smaken of kies voor een frites Brabants of Vlaams stoofvlees.” Een echte Instagram hit zijn de tafelfrites. Er wordt een groot stuk bakpapier op tafel gelegd en daarop worden de frites en snacks ´gestort´. De Downtown Gourmet Market is de uitsmijter van de tour en wat voor één. Deze foodhal biedt onderdak aan 21 ondernemers, allemaal met een ander concept. Van burgerbar, tot Vietnamees en ijssalon. Laatstgenoemde is dan ook de meeste besproken en gefotografeerde van de tour. De ijstapas van IJssalon Kees zijn waanzinnig om te zien en om te proeven! Misschien blijft het ook wel zo bij, omdat ijs iets is waar een cafetaria zichzelf ook mee op de kaart kan zetten. Andere hoogtepunten van de tour: ●             Het systeem waarmee bij Mr. Sister de burgers worden gebakken. Maar ook hun unieke locatie in de stad en de combinatie met een hotel (in aanbouw) en de kunstgalerie. ●             De manier waarop het concept bij Yoghurt Barn tot in de puntjes is doorgevoerd. ●             De La Place counter in Jumbo city, wat bij uitrollen in de regionale supermarkten zeker voor concurrentie zal zorgen. ●             De pannetjes in plaats van gastronoombakken van Chidoz Een inspirerende tour en dit keer ‘om de hoek’. Waarbij vooral duidelijk werd dat alles draait om passie van de ondernemer, samenwerking tussen verschillende horeca en het variëren en verrassen met je kernproduct.  Volgend jaar gaat FHC met ondernemers en partners naar New York, om daar de trends van de toekomst te spotten. Bron: FHC

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FHC Formulebeheer viert 30 jarig bestaan

Formulenieuws – Vandaag op de dag af, bestaat FHC Formulebeheer 30 jaar. Zaterdag 30 maart is dan ook de aftrap van het jubileumjaar van het formulehuis, bekend van de franchiseformules Foodmaster, VITAL en Family. Het komend jaar staan tal van activiteiten op het programma.

Lees bericht


FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag

Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.

Lees bericht




YB franchise module op bedrijfslocatie Food&i

Catering - YB gaat met een onbemande module de bedrijfshoreca van Food&i in Rotterdam ondersteunen. YB had al een dergelijke partnership met Autogrill in Brussel. De samenwerking betekent voor YB een verdere uitbreiding van de franchise activiteiten.

Lees bericht

YB toont begin volgend jaar de CO2-uitstoot op de kassabon

Formulenieuws – De plantaardige koffie- en lunchketen YB (voorheen Yoghurt Barn) gaat vanaf begin volgend jaar de CO2- uitstoot van de producten vermelden op de kassabon. Hoewel de getoonde cijfers nog wel ter discussie staan, gaat het de founder van de keten, Wouter Staal, vooral om het signaal dat wordt afgegeven. Volgens Staal is het vermelden van de milieuimpact de...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid