Film- en stripfiguren verdwijnen van verpakkingen ongezonde producten


Kindermarketing - In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer laten weten. Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Stap Van Rijn en voedselwaakhond foodwatch noemen het besluit van de organisatie ‘een goede stap’, al wil foodwatch nog verder gaan. De organisatie ziet liever dat de regels van de overheid komen in plaats van dat de branche zelf iets regelt. ‘Nu mogen alleen producten die voldoen aan voedingscriteria van de voedingsindustrie reclame maken met kinderidolen. Maar die regels zijn zo slap dat zelfs sommige ijs, frisdrank en chips als gezond worden beschouwd en er dus reclame gericht op kinderen voor gemaakt kan blijven worden. Dat is absurd’, aldus foodwatch. Bron: ANP/@FoodClicks Kindermarketing - In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer laten weten. Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Stap Van Rijn en voedselwaakhond foodwatch noemen het besluit van de organisatie ‘een goede stap’, al wil foodwatch nog verder gaan. De organisatie ziet liever dat de regels van de overheid komen in plaats van dat de branche zelf iets regelt. ‘Nu mogen alleen producten die voldoen aan voedingscriteria van de voedingsindustrie reclame maken met kinderidolen. Maar die regels zijn zo slap dat zelfs sommige ijs, frisdrank en chips als gezond worden beschouwd en er dus reclame gericht op kinderen voor gemaakt kan blijven worden. Dat is absurd’, aldus foodwatch. Bron: ANP/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid