FNLI hekelt kritiek Foodwatch


Marketing - De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het niet eens met de kritiek van foodwatch dat de ‘vrije hand’ in kindermarketing kinderen steeds ongezonder maakt. Directeur Philip den Ouden: “Zelfregulering werkt uitstekend.” Den Ouden reageerde maandagmorgen bij de NOS op de kritiek van foodwatch-directeur Bart van Opzeeland. Volgens hem zijn veel producten voor kinderen nog steeds te zoet, te zout en te vet en komt er van de zelfregulering in de Nederlandse levensmiddelenbranche niets terecht. “Zelfregulering werkt uitstekend”, vindt Den Ouden echter. “Er wordt al helemaal geen reclame meer gemaakt voor kinderen onder de zeven jaar, en voor jeugd onder de twaalf jaar bijna niet meer. Meneer Van Opzeeland wil dat de regels zelf nog eens aan de orde worden gesteld, maar dat doen wij continu. We zijn daar heel zelfkritisch over. Wij nemen overgewicht en andere gezondheidsproblemen buitengewoon serieus.” Den Ouden noemt de criteria die foodwatch gebruikt ondoorzichtig en van toepassing op het gehele assortiment levensmiddelen, niet alleen dat voor kinderen. Volgens de directeur zijn er juist voor kinderen producten op de markt die gezonder zijn en anders geproduceerd dan reguliere producten. “Er wordt in zijn algemeenheid hard gewerkt aan het verminderen van de hoeveelheid calorieën, het terugbrengen van vet en suiker.” Al geeft Den Ouden toe dat er op dit vlak nog veel meer verbeterd kan worden. “De industrie werkt hier hard aan. We zijn continu bezig met het verbeteren van productsamenstellingen. Met name op het gebied van zout. Dit heeft de minister afgelopen week zelfs nog eens bevestigd.” Volgens de FNLI-directeur is het niet nodig om de zelfregulering van marketing onder de loep te nemen. “De naleving van uitspraken van de Reclame Code Commissie is aanzienlijk hoger dan bij welke wettelijke regeling ook. Fabrikanten die een merk op hun product hebben staan zijn hier buitengewoon gevoelig voor en daarom houden ze zich ook aan de zelf opgestelde regels.” Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid