‘Food Trust’ moet consument vertrouwen geven

De Food Trust- tool van IBM

Innovatie – Food Trust, een blockchainoplossing van IBM, is vanaf gisteren opengesteld voor consumenten. Geïnteresseerden in de herkomst van voedsel kunnen via de tool snel inzage krijgen in het gehele ketenproces.

Food Trust is in eerste instantie ontwikkeld om bezorgdheden rond voedselveiligheid weg te nemen en terugroepacties in dit kader te vereenvoudigen. Sindsdien heeft de tool zich verder ontwikkeld tot een instrument om de voedselketen te optimaliseren, met als doel: meer efficiëntie, samenwerkingen en transparantie binnen de keten.

Op dit moment zijn er al meer dan drie miljoen voedingsproducten verkocht die volledig traceerbaar zijn via de tool. Een aantal dat alleen maar toeneemt. Door de wereldwijde beschikbaarheid kunnen vanaf nu ook retailers wereldwijd in enkele seconden de oorsprong van hun producten nagaan. Voorheen kostte hen dit al gauw een aantal dagen, zegt IBM in een toelichting. Ook consumenten hebben, zoals gezegd, vanaf gisteren over de hele wereld toegang tot de blockchain.

De interesse in het ecosysteem is volgens IBM groot. Zo wordt het pilot-programma dat het bedrijf met Walmart had lopen verder uitgebreid: de Amerikaanse keten heeft de eis gesteld dat een groot deel van zijn groenteleveranciers tegen uiterlijk september volgend jaar deel wordt van het IBM Food Trust-netwerk om de zogeheten ‘veld-tot-vork’-tracering te garanderen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek