Foodservice verkoopt meer duurzame producten; tankshops blijven achter


Convenience - Consumenten hebben het afgelopen jaar in Nederland voor het zesde jaar op rij meer duurzame producten gekocht. De foodservicebranche noteerde in de verkoop van duurzaam eten en drinken een omzetgroei van 10 procent. Tankshops en on-the-go locaties blijven achter in hun duurzame aanbod en laten een omzetdaling zien. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 die staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken deze week naar de Tweede Kamer stuurde. De cijfers over de duurzame ontwikkelingen in de foodservicebranche zijn afkomstig van onderzoeksbureau Foodstep. De verkoop van duurzame producten nam in 2015 met 12 procent toe. Vooral de verkoop van duurzame eieren (24 procent) en vis (22 procent) steeg. In de supermarkten, specialzaken en foodservicebranche samen steeg het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen van 7 procent in 2014 naar 8 procent in 2015. Daling De buitenhuishoudelijke markt, met daaronder de horeca- en cateringbranche, noteerde in 2015 een omzetgroei in duurzaam voedsel van 10 procent. Volgens Foodstep laten de meeste verkoopkanalen binnen de buitenhuishoudelijke markt een stijging in consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel zien. Uitzondering zijn de verkooppunten ‘onderweg’ waaronder tankshops, on the go locaties en faciliterende foodservice bij vervoer. Deze verkooplocaties noteren een omzetdaling in duurzaam eten en drinken van liefst 14 procent. Zorginstellingen in Nederland doen het daarentegen uitstekend met in 2015 een plus van 48 procent ten opzichte van het jaar ervoor; de grootste procentuele toename van verkoop van duurzaam voedsel. Koffie De grootste absolute stijger en ook de grootste omzetgroep in duurzaam is koffie en thee met een stijging van 478 miljoen euro in 2014 naar 572 miljoen euro in 2015. Procentueel noteert vlees en vleeswaren met een plus van 77 procent de grootste omzetstijging. Bij zuivel en dranken zijn volgens Foodstep juist minder omzetten aan duurzame producten geregistreerd: respectievelijk min 16 procent en min 65 procent. Vooral biologische frisdranken en sappen draaiden in 2015 een minder goed jaar. Duurzame producten zijn producten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van de sociale- en milieueffecten binnen de levenscyclus. Leveranciers van deze producten leveren een bijdrage aan het milieu en de samenleving. Bron: @FoodClicks Convenience - Consumenten hebben het afgelopen jaar in Nederland voor het zesde jaar op rij meer duurzame producten gekocht. De foodservicebranche noteerde in de verkoop van duurzaam eten en drinken een omzetgroei van 10 procent. Tankshops en on-the-go locaties blijven achter in hun duurzame aanbod en laten een omzetdaling zien. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 die staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken deze week naar de Tweede Kamer stuurde. De cijfers over de duurzame ontwikkelingen in de foodservicebranche zijn afkomstig van onderzoeksbureau Foodstep. De verkoop van duurzame producten nam in 2015 met 12 procent toe. Vooral de verkoop van duurzame eieren (24 procent) en vis (22 procent) steeg. In de supermarkten, specialzaken en foodservicebranche samen steeg het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen van 7 procent in 2014 naar 8 procent in 2015. Daling De buitenhuishoudelijke markt, met daaronder de horeca- en cateringbranche, noteerde in 2015 een omzetgroei in duurzaam voedsel van 10 procent. Volgens Foodstep laten de meeste verkoopkanalen binnen de buitenhuishoudelijke markt een stijging in consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel zien. Uitzondering zijn de verkooppunten ‘onderweg’ waaronder tankshops, on the go locaties en faciliterende foodservice bij vervoer. Deze verkooplocaties noteren een omzetdaling in duurzaam eten en drinken van liefst 14 procent. Zorginstellingen in Nederland doen het daarentegen uitstekend met in 2015 een plus van 48 procent ten opzichte van het jaar ervoor; de grootste procentuele toename van verkoop van duurzaam voedsel. Koffie De grootste absolute stijger en ook de grootste omzetgroep in duurzaam is koffie en thee met een stijging van 478 miljoen euro in 2014 naar 572 miljoen euro in 2015. Procentueel noteert vlees en vleeswaren met een plus van 77 procent de grootste omzetstijging. Bij zuivel en dranken zijn volgens Foodstep juist minder omzetten aan duurzame producten geregistreerd: respectievelijk min 16 procent en min 65 procent. Vooral biologische frisdranken en sappen draaiden in 2015 een minder goed jaar. Duurzame producten zijn producten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van de sociale- en milieueffecten binnen de levenscyclus. Leveranciers van deze producten leveren een bijdrage aan het milieu en de samenleving. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

TotalEnergies Bijleveld eerste Circle K store in Nederland

Tankstation – Het TotalEnergies station Bijleveld aan de A12 ter hoogte van Harmelen is voorzien van het Circle K store concept en is hiermee de eerste in Nederland. In slechts zeven dagen is de shop volledig omgebouwd en zijn de wereldwijd succesvolle Shop-, Food-, Drinks- & Coffee-concepten van het merk Circle K gelanceerd.

Lees bericht


Strandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw

Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.

Lees bericht


Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid