Foodservice vindt weg weer omhoog
Marktcijfers - De supermarkt blijft de grote concurrent van de outlets in het foodservicekanaal. In plaats van buiten de deur eten kiezen consumenten vaker voor: thuis koken (63%), niets speciaals (41%) of thuis gezelliger maken (30%), zo blijkt uit de nieuwe Foodshopper Monitor van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Daaruit blijkt ook dat het foodservicekanaal ondanks de concurrentie de weg weer omhoog vindt en tot 2020 15 procent kan groeien. Consumenten geven de voorkeur aan thuis eten. Ook op zondag. In vijf jaar tijd steeg de zondagomzet van supermarkten van 225 euro naar 900 miljoen euro (2013). Het zondagaandeel binnen de totale supermarktomzet komt daarmee op 2,7%. De zondag is met name populair in de drie grote steden: de zondag is er goed voor ca. 5,3% van de weekomzet. In het noorden van het land is dit iets meer dan 1%. Het foodretailkanaal (supermarkten en speciaalzaken) zal zich daarbij in de toekomst nog nadrukkelijker gaan begeven op de foodservicemarkt (horeca en aanverwanten). Ondanks deze ontwikkeling vinden de outlets in het foodservicekanaal wel weer de weg ophoog. De groei van eten en drinken buitenshuis komt in 2015 weer op gang. Tot 2020 kan out-of-home 15 procent groeien. Klassieke horeca Uit de nieuwe Foodshopper Monitor blijkt verder dat de klassieke horeca (restaurant, café en cafetaria) het moeilijk heeft. Nieuwe eigentijdse eet- en drinkconcepten zetten de toon met formules die appelleren aan een bepaalde levensstijl. De consument is ‘hybride’: soms is zijn foodgedrag puur rationeel en vindt hij discount goed genoeg. Op een ander moment wil die (ogenschijnlijk) zelfde consument genieten van producten met een verhaal en dat verhaal moet naadloos aansluiten bij zijn levensstijl ofwel zijn sociale status. Bron: FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek