Foodserviceomzet stabiliseert in vierde periode


Cijfers - De omzet van de foodservicemarkt stabiliseert. De verkopen namen in de vierde periode van 2015 in vergelijking met de vierde periode in 2014 niet of nauwelijks toe. De horeca kende een kleine plus, de cateraars moesten het daarentegen voor de vierde periode op rij in 2015 doen met een min. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van Foodstep. De drankensector geeft voor de vierde periode een waardedaling van 2 procent, waar vorig jaar in dezelfde periode nog een groei van 4 procent werd genoteerd. Restaurants en hotels laten in de vierde periode in 2015 niveaus zien die vergelijkbaar zijn aan vorig jaar (groei 0 procent tot +1 procent). De fastservice is wel gegroeid (+2 procent), zo meldt Foodstep op basis van de Foodservice Monitor. Positief Bij eten en drinken op het werk is in 2015 merkbaar dat het ‘nieuwe werken’ doorzet. Medewerkers zijn meer op weg of werken thuis. Lunchen op het bedrijf is daardoor geen vanzelfsprekendheid. In foodservice in bedrijven zit dan ook een waardedaling van 3 procent. Bij foodservicebedrijven en zorginstellingen is bovendien merkbaar dat kleine locaties vaker kiezen voor bezorging door supermarkten dan bezorging door groothandels. Minder goed Het consumentenvertrouwen in de economie is in zowel maart als in april positief (+2). De koopbereidheid is daardoor ook hoger dan in dezelfde periode in 2014. Het weer was echter minder goed dan vorig jaar (8 graden versus 11 graden vorig jaar), en dat heeft de uitgaven aan eten en drinken in de foodservicemarkt enigszins geremd, zo meldt het onderzoeksbureau Foodstep. Het producentenvertrouwen scoort goed in de vierde periode (+3,3). Het bedrijfsleven is vooral positief gestemd over de export en op de binnenlandse markt in non-food.   Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid