Foodservicesector houdt wind in de rug
Marktcijfers - De foodservicesector heeft de wind goed in de rug. Over de eerste vier maanden liet de sector een groei zien van 2,1%. Ook in de afgelopen vier weken ging het voorspoeding met een plus van 3,2% in de bestedingen. Zelfs het zorgenkindje van de afgelopen jaren de cateringsector liet als totaal een stijging zien van 1 procent. Dit blijkt uit cijfers van onderzoekbureau Foodstep. Volgens het bureau gaf de vierde periode van 2017 zo’n 3% meer waarde in foodservice dan periode 4 in 2016. Het weer werkte dan ook mee. In de gemeten periode van 27 maart tot en met 23 april was het weer relatief droog met slechts 22 mm neerslag, tegenover 63 mm in 2016. De gemiddelde dagtemperatuur van 9 graden Celsius was vergelijkbaar met 2016. Goed weer is altijd een belangrijke stimulans voor de bestedingen in de foodservicesector. Ook het vertrouwen van de consument is van belang en hoe de feestdagenvallen. Het consumentenvertrouwen is al een tijdje hoog en dus positief van invloed op de koopbereidheid. Rond Pasen, dat later in 2016 later viel, kregen de buitenshuis bestedingen een extra stimulans. Alle horecasectoren profiteerden van de groei met groeicijfers tussen 3% en 5,5%. Catering In het bedrijfsleven neemt de vraag naar eten en drinken toe, signaleert Foodstep. Maar de cateraars ondervinden daarbij wel forse concurrentie met aanbieders in de buurt, zoals horeca, detailhandel en on-the-go. Door een lager gebruik van de bedrijfskantines met PASEN daalden de bestedingen in bedrijfscatering in periode vier met 1,3%. Maar omdat de foodservicewaarde in instellingen met ruim 5% stegen, kwam totaal catering in bedrijven en instellingen toch uit op een plus van 1,3%. Bron: Foodstep Marktcijfers - De foodservicesector heeft de wind goed in de rug. Over de eerste vier maanden liet de sector een groei zien van 2,1%. Ook in de afgelopen vier weken ging het voorspoeding met een plus van 3,2% in de bestedingen. Zelfs het zorgenkindje van de afgelopen jaren de cateringsector liet als totaal een stijging zien van 1 procent. Dit blijkt uit cijfers van onderzoekbureau Foodstep. Volgens het bureau gaf de vierde periode van 2017 zo’n 3% meer waarde in foodservice dan periode 4 in 2016. Het weer werkte dan ook mee. In de gemeten periode van 27 maart tot en met 23 april was het weer relatief droog met slechts 22 mm neerslag, tegenover 63 mm in 2016. De gemiddelde dagtemperatuur van 9 graden Celsius was vergelijkbaar met 2016. Goed weer is altijd een belangrijke stimulans voor de bestedingen in de foodservicesector. Ook het vertrouwen van de consument is van belang en hoe de feestdagenvallen. Het consumentenvertrouwen is al een tijdje hoog en dus positief van invloed op de koopbereidheid. Rond Pasen, dat later in 2016 later viel, kregen de buitenshuis bestedingen een extra stimulans. Alle horecasectoren profiteerden van de groei met groeicijfers tussen 3% en 5,5%. Catering In het bedrijfsleven neemt de vraag naar eten en drinken toe, signaleert Foodstep. Maar de cateraars ondervinden daarbij wel forse concurrentie met aanbieders in de buurt, zoals horeca, detailhandel en on-the-go. Door een lager gebruik van de bedrijfskantines met PASEN daalden de bestedingen in bedrijfscatering in periode vier met 1,3%. Maar omdat de foodservicewaarde in instellingen met ruim 5% stegen, kwam totaal catering in bedrijven en instellingen toch uit op een plus van 1,3%. Bron: Foodstep
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben
Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...
Lees berichtZuivelmerk Milram betreedt Nederlandse foodservicemarkt
Introductie - DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties, betreedt de Nederlandse Foodservicemarkt met het zuivelmerk Milram. De producten van Milram staan in Duitsland bekend om de hun prijs kwaliteit verhouding.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtVan Gelder neemt horecaleverancier Vers Select over
Overname - Van Gelder groente & fruit heeft per 1 oktober de AGF horecagroothandel Vers Select uit Oud-Beijerland overgenomen. De positie van Van Gelder als AGF-groothandel voor de foodservice wordt door de overname aanzienlijk versterkt.
Lees berichtAnuga biedt internationaal overzicht food en beverage
Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.
Lees berichtFSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’
Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.
Lees bericht