Friesland en daarbuiten kan smullen van nieuwe Friese snack Pompe boltsje

't Pompe Boltsje is een nieuwe typisch Friese snack

Introductie - In het kader van Leeuwarden culturele hoofdstad hebben VHC Actifood, sauzenfabrikant Oliehoorn en Jornt Weersing van de Bruine Fruitschaal een nieuwe Friese snack ontwikkeld: Pompe boltsje. Pompe boltsje is een snack in hartvorm geïnspireerd op het pompeblêd, hét symbool van de noordelijke provincie.

Jornt Weersing van de Bruine Fruitschaal is het creatieve brein achter de snack. In het kader van de benoeming van Leeuwarden als culturele hoofdstad wilde hij graag speciaal voor Friesland iets bijzonders lanceren. In eerste instantie bedacht Weersing daarvoor een hamburger, maar in de gesprekken met Actifood werd het uiteindelijk een kipburger met Friese kruiden, nagelkaas als Friese specialiteit en een briochebroodje in de vorm van een hart. Weersing studeerde aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden en woont in Ureterp, een dorp in Friesland met vijfduizend inwoners en twee snackbars. Snacks trokken hem aan en de afgelopen tijd ontwikkelde hij diverse nieuwe snacks. Met zijn bedrijf De Bruine Fruitschaal verkoopt hij Carbonara Kroketten, Boloschijven en nog veel meer producten. Het idee van de Pompe boltsje om een speciale snack te ontwikkelen voor Leeuwarden was dus niet iets opmerkelijks.

Mogelijkheden

Accountmanager Hans Oosting van VHC Actifood was vanaf het begin betrokken bij de gesprekken en ziet de mogelijkheden van de innovatie. “Met de kipburger is het product veel toegankelijker en makkelijker te bewerken”, zegt Oosting. “Bovendien is de kipburger halal, dus het product is ook te consumeren bij mensen die uitsluitend halalproducten mogen. Ik kan er ook zonder problemen een Beter Leven-product van maken. De hartvorm van de snack is ook niet uitsluitend voor Friesland, met het oog op Valentijnsdag hebben meerdere bedrijven en ondernemers zich voor het product gemeld. Zelfs de cateraar van het stadion van Heerenveen ziet potentie in het product.”

Ambachtelijk

Oliehoorn is als Fries bedrijf benaderd voor de saus. Op de Horecava introduceerde zij een oud-Hollandse ketchup en deze paste uitstekend bij de kipburger. Het hartvormige briochebroodje wordt gemaakt door de ambachtelijke Echte Bakker Nijstad in Oosterwolde. Aanvankelijk was bedacht dat de saus bij de snack een biersaus moest worden, maar dat gaf verkooptechnisch de nodige problemen, omdat er altijd alcohol als reststof achterblijft in een product en dat leverde beperkingen op in de verkoopmogelijkheden. De introductie van het Pompe boltsje wordt ondersteund met een postercampagne.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek