Frisdranken op middelbare scholen in 2018 allemaal laag calorisch


Scholen - De Nederlandse frisdrankproducenten gaan het assortiment op middelbare scholen fors aanpassen. Zo stoppen zij met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken. De aanpassingen moeten eind 2018 zijn afgerond. Naast water zijn dan alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken te verkrijgen. De industrie loopt met de maatregelen vooruit op de reeds bestaande afspraken gemaakt in het  Akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’ (2016-2020). Het commitment zoals dat vandaag bekend is gemaakt, is onderdeel van een commitment van de gehele Europese frisdrankindustrie, waarbij is afgesproken dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is verheugd met het nieuwe commitment: “De frisdrankproducenten willen graag bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. We ondersteunen het Akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’ en kunnen hier door het aanbieden van laagcalorische en calorievrije frisdranken en water op middelbare scholen op een concrete wijze invulling aan geven. We zullen ook andere toeleveranciers en cateraars vragen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en ons beleid te volgen.” Het is een nieuwe stap in een reeks aan maatregelen die de Nederlandse frisdrankindustrie reeds heeft genomen. Zo zijn er geen marketingactiviteiten gericht op kinderen tot 13 jaar, is de frisdrankindustrie niet actief op lagere scholen, zijn frisdrankautomaten op middelbare scholen non-branded en is de huidige ambitie om 60% van de automaten te vullen met water en/of laagcalorische frisdranken. “Dit alles sluit naadloos aan op de aangescherpte ambitie die de sector begin dit jaar aankondigde om in 2020 een caloriereductie van 15% via frisdranken te realiseren” aldus Gianotten. Bron: FWS/@FoodClicks Scholen - De Nederlandse frisdrankproducenten gaan het assortiment op middelbare scholen fors aanpassen. Zo stoppen zij met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken. De aanpassingen moeten eind 2018 zijn afgerond. Naast water zijn dan alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken te verkrijgen. De industrie loopt met de maatregelen vooruit op de reeds bestaande afspraken gemaakt in het  Akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’ (2016-2020). Het commitment zoals dat vandaag bekend is gemaakt, is onderdeel van een commitment van de gehele Europese frisdrankindustrie, waarbij is afgesproken dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is verheugd met het nieuwe commitment: “De frisdrankproducenten willen graag bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. We ondersteunen het Akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’ en kunnen hier door het aanbieden van laagcalorische en calorievrije frisdranken en water op middelbare scholen op een concrete wijze invulling aan geven. We zullen ook andere toeleveranciers en cateraars vragen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en ons beleid te volgen.” Het is een nieuwe stap in een reeks aan maatregelen die de Nederlandse frisdrankindustrie reeds heeft genomen. Zo zijn er geen marketingactiviteiten gericht op kinderen tot 13 jaar, is de frisdrankindustrie niet actief op lagere scholen, zijn frisdrankautomaten op middelbare scholen non-branded en is de huidige ambitie om 60% van de automaten te vullen met water en/of laagcalorische frisdranken. “Dit alles sluit naadloos aan op de aangescherpte ambitie die de sector begin dit jaar aankondigde om in 2020 een caloriereductie van 15% via frisdranken te realiseren” aldus Gianotten. Bron: FWS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen

Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Lees bericht


Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht

Vrumona introduceert drie Royal Club Mocktails

Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.

Lees bericht



Oldtimers lanceert drie suikervrije smaken

Introductie - Het merk Oldtimers, geproduceerd in het Friese dorp Jirnsum, lanceert drie nieuwe suikervrije smaken; van Zoete Bolletjes en Zoute Puntjes tot aan de gecoate Zoethout Rotsjes. De suikervrije producten van Oldtimers zijn ook volledig vegan.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid