Frituursector groeit 2,7%, maar beeld is wisselend

Lang niet alle cafetaria's doen het goed, veel hebben ook de afglopen jaren hun reserves aan moeten spreken

Fastservice - De frituurbedrijven, zoals cafetaria’s en snackbars, behaalden in de maanden juli, augustus en september van dit jaar goede resultaten, volgens de recente cijfers van het CBS, want ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met 2,7 procent. Maar KHN en belangenvereniging ProFri plaatsen ook hun zorgen bij de bedrijven die achterblijven.

De omzetcijfers van de afgelopen maanden vinden beide partijen uitermate bemoedigend en beide partijen geven ook aan het fijn te vinden dat de horecasector in de breedte weer lijn naar boven heeft te pakken. Maar de neergang in de afgelopen jaren heeft wel de sporen achter gelaten. Veel bedrijven zijn hun reserves kwijtgeraakt en – vooral – oudere bedrijven in steden presteren nog altijd onder de maat.

Volgens belangenvereniging ProFri groeit de frituursector al 14 kwartalen op rij. Een kleine uitzondering vormt het eerste kwartaal van 2015, toen er sprake was van een dip van 1,8 procent. Heel positief was het derde kwartaal van 2016 toen de grootste groei in een lange reeks van jaren werd gerealiseerd, namelijk liefst 10,4 procent. Deze cijfers zijn gebaseerd op gespecificeerd onderzoek onder leden van vakvereniging ProFri door het CBS.

Groei horeca

De horeca als geheel groeide volgens het CBS in juli, augustus en september met 5,6 procent, vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar. Dit betekent dat zelfs 17 kwartalen achter elkaar sprake is van groei. Terwijl het segment frituurbedrijven achterbleef bij het horecagemiddelde, presenteerde de totale fastfoodgroep waarbij cafetaria’s zijn ingedeeld juist beter. De groep ‘fastfoodrestaurants, ijssalons, cafetaria’s, lunchrooms et cetera’ kwam in het derde kwartaal van 2017 uit een op een omzettoename van 7,1 procent. Bekend is dat met name (Amerikaanse) fastfoodrestaurants in ons land uitstekende zaken doen. Zij krikken het gemiddelde in de ‘fastfoodgroep’ aanmerkelijk op. ProFri-directeur Van Rooij: “We weten zeker dat er ook frituurbedrijven zijn die soortgelijke groeicijfers behalen, meer dan 7 procent dus. Daar tegenover staan zoals gezegd de nodige achterblijvers. Een aantal daarvan, ik vermoed enige honderden bedrijven, zit in de min. Er staan niet voor niets zoveel snackbars, cafetaria’s en frituren te koop in ons land.”

Volume stijgt

In de totaalgroep fastfoodrestaurants et cetera nam niet alleen de omzet substantieel toe, maar zag het CBS ook volumegroei. Het aantal verkochte consumpties nam met 4,0 procent toe ten opzichte van 2016. De rest van de 7,1 procent komt op het conto van prijsstijgingen.

Bron: ProFri/KHN/CBS

Auteur: Steffen van Beek