FSIN ontstemd: CBS opnieuw in de fout


Marktcijfers – Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is ontstemd over het feit dat het CBS opnieuw een overschatting van de horecacijfers heeft afgegeven. “Al drie jaar lang presenteert het Centraal Bureau voor de Statistiek een veel rooskleuriger beeld over de horecamarkt dan de werkelijkheid aangeeft en elke ondernemer en onderneming dagelijks aan den lijve ondervindt”, aldus het FSIN. In het eerste kwartaal van 2013 heeft de horeca 1,7 procent minder omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo meldde het CBS gisteren. Het FSIN, dat zich baseert op cijfers van onderzoeksbureau Foodstep, praat echter over een daling van 5,3 procent voor de horeca in het eerste kwartaal. Over het 1e kwartaal 2013 stond horeca op -5,3% ten opzichte van vorig jaar. Ook over het eerste kwartaal van 2013 is de foodserviceomzet in zijn totaal gedaald. Zelfs met een percentage van -4,5% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2012. Alle sectoren (dranken, restaurant en fastservice) met uitzondering van hotels dalen met zo’n 5% of meer. Bedrijven en instellingen (zorg) compenseerden dit enigszins door de relatief minder slechte ontwikkeling bij bedrijven met -2,3%. Zorg zat vrijwel op hetzelfde niveau als horeca gemiddeld. Oorzaak ligt vooral in het weer met een consumentenvertrouwen dat zich in het 1e kwartaal op een dieptepunt bevond. Lichtpunt Overigens dient er zich voorzichtig een verbetering aan, zo meldt het FSIN. Periode 5 van 2013 kende voor het eerst een omzetstijging van 2,2% ten opzichte van 2012. Daarbij doen hotels het minder goed (-3,5%), maar juist cafés en restaurants wat beter (tot 4% groei). De reden voor deze groei komt deels door Pinksteren, een iets beter weer dan vorig jaar in deze tijd en een licht herstellend consumentenvertrouwen. Het CBS was niet bereikbaar voor commentaar over het verschil in cijfers en rekenmethodieken. De grondslag voor de door het FSIN en Foodstep gepresenteerde cijfers zijn in ieder geval de harde inkoopcijfers van een kleine 10.000 verkooppunten volledig gespreid over Foodservice, eigen cijfers van een aantal grote ketenorganisaties, een 40.000 interviews met consumenten en 40.000 interviews met inkoopverantwoordelijken bij verkooppunten. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid